Aż 75 procent spośród śród 24 tys. działających w Polsce warsztatów samochodowych poszukuje pracowników. Na rynku brakuje mechaników i – jak mówi prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych SDCM Tomasz Bęben – problem jest poważny.
Mimo rosnącego zapotrzebowania na usługi warsztaty samochodowe borykają się z dramatycznym niedoborem wykwalifikowanych pracowników. Ta sytuacja ma daleko idące konsekwencje, odczuwalne zarówno przez właścicieli warsztatów, jak i przez kierowców, którzy często muszą się ustawiać w kolejkach w oczekiwaniu na naprawę samochodu.
-Tomasz Bęben, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych SDCM (Polskie Radio 24)
Dzisiejsi mechanicy to często wysoko wykwalifikowani specjaliści
Samochodów w Polsce przybywa i każdy z nich – wcześniej czy później – musi zajechać do warsztatu. To nie są też czasy „maluchów” czy polonezów, kiedy wiele rzeczy umieli naprawić sami właściciele. Dzisiaj samochody są naszpikowane elektroniką, a to to wymaga odpowiedniego wyszkolenia mechanika.
Tymczasem ten zawód cały czas kojarzy się z „brudną i ciężką robotą”.
Wielu potencjalnych adeptów odstrasza nie najlepszy wizerunek tej profesji. Stereotypowe skojarzenia to brudne ręce i ciężka praca fizyczna w kanale czy pod podnośnikiem. Tyle że obecnie praca w warsztacie wygląda inaczej. Dzisiejsi mechanicy to często wysoko wykwalifikowani specjaliści z dyplomem inżyniera, którzy w coraz większym stopniu wykorzystują zaawansowane systemy komputerowe i elektroniczne. Współczesne samochody to skomplikowane maszyny, których obsługa wymaga nie tylko wiedzy mechanicznej, ale również umiejętności z zakresu mechatroniki, elektroniki, a nawet informatyki.
-Tomasz Bęben, prezes Stowarzyszenia Dystrybutorów i Producentów Części Motoryzacyjnych SDCM (Polskie Radio 24)
Mało chętnych do szkół. Ale zarobki też nie imponują
Tymczasem szkoły branżowe nie przeżywają oblężenia. Ryszard Morawski, dyrektor Zespołu Szkół Samochodowych w Lublinie, powiedział w RMF FM, że chętni do nauki się zgłaszają, ale nie zawsze przychodzą z myślą, żeby pracować potem w warsztacie.
Wszyscy ci, którzy chcą pracować w tym zawodzie, jak najbardziej mogą, tylko chyba trudno motywować uczniów do pozyskiwania jak największych umiejętności i wiedzy.
- Ryszard Morawski, dyrektor Zespołu Szkół Samochodowych w Lublinie
Zgodnie z badaniami serwisu wynagrodzenia.pl mediana zarobków mechaników samochodowych wynosi 5940 zł brutto.



!["Chcę znów być tatą na 100%" - historia Piotra Wegiery i apel o pomoc [ROZMOWA] "Chcę znów być tatą na 100%" - historia Piotra Wegiery i apel o pomoc [ROZMOWA]](https://static2.radiotczew.pl/data/articles/sm-16x9-chce-znow-byc-tata-na-100-historia-piotra-wegiery-i-apel-o-pomoc-rozmowa-1762540882.png)
![Jak poruszamy się po Tczewie? Miasto pyta mieszkańców o komunikację publiczną [ANKIETA] Jak poruszamy się po Tczewie? Miasto pyta mieszkańców o komunikację publiczną [ANKIETA]](https://static2.radiotczew.pl/data/articles/sm-16x9-jak-poruszamy-sie-po-tczewie-miasto-pyta-mieszkancow-o-komunikacje-publiczna-1761729809.jpg)




Napisz komentarz
Komentarze