Czym jest rękojmia?
Rękojmia to prawo do zwrotu towaru, który jest niezgodny z umową, obowiązujące przez 2 lata od momentu zakupu. Oznacza to, że jeśli jego właściwości nie odpowiadają zapisom umowy, to kupujący może go zwrócić na zasadzie rękojmi (lub gwarancji). Przepis ten obejmuje zarówno wady fizyczne, jak i prawne. W ramach rękojmi nabywca może oczekiwać wymiany towaru, bezpłatnej naprawy lub też obniżenia ceny. Co ważne, nabywca ma prawo do wyboru, czy wadliwy przedmiot ma zostać naprawiony, czy też wymieniony na inny. Warto zauważyć, że zasada ta nie dotyczy zwrotu pieniędzy. Oznacza to, że klient tylko w ostateczności może oczekiwać zwrotu środków, jeśli sprzedawca nie ma możliwości naprawy lub wydania nowego, zamiennego towaru.
Jedyną okolicznością zwalniającą sprzedawcę z tytułu rękojmi jest wiedza nabywcy o uszkodzeniu sprzętu w momencie realizacji transakcji. Do sytuacji takiej dochodzi wówczas, gdy cena przedmiotu jest niższa ze względu na jego wadę. Jeśli wystąpiła inna wada produktu, sprzedawca nadal jest zobowiązany do uwzględnienia rękojmi.
Gwarancja i rękojmia — najważniejsze różnice
Najważniejszą różnicą pomiędzy gwarancją a rękojmią jest odpowiedzialność za towar. W ramach rękojmi (obarczonej ryzykiem) odpowiedzialnością tą objęty jest sprzedawca. Z kolei gwarancja wynika jedynie z dobrej woli producenta i nie jest obowiązkowa! Z rękojmi można skorzystać najpóźniej w rok od momentu wykrycia wady. Nie zmienia to faktu, że klient może z niej skorzystać z ciągu dwóch lat od momentu odbioru zakupionego przedmiotu.
Gwarancja nie wynika z ustawy, toteż czas jej obowiązywania jest ustalany przez producenta. Obejmuje ona czynności ujęte w dokumencie gwarancyjnym. W praktyce postępowanie z tytułu gwarancji często odbywa się szybciej, gdyż producent posiada zwykle narzędzia niezbędne do naprawy zakupionego przedmiotu. Należy jednak pamiętać, że w przypadku wymiany z tytułu rękojmi nie ulega ona przedłużeniu. Z kolei gwarancja producenta jest automatycznie przedłużana wraz z odbiorem nowego urządzenia. Oczywiście czas obowiązywania gwarancji również jest określany przez producenta. Sprzedawcy często oferują możliwość jej odpłatnego wydłużenia w ramach działań okołosprzedażowych.
Reasumując, różnice między rękojmią a gwarancją są dosyć istotne, dlatego warto je znać.
Artykuł powstał przy współpracy z Kancelarią Adwokat Remigiusz Gołębiowski
https://adwokatgolebiowski.pl/
ul. Sterlinga 27/29
90-212 Łódź






