Obowiązek meldunkowy – przepisy, prawo
Zgodnie z przepisami zawartymi w ustawie o ewidencji ludności z dnia 24 września 2010 roku, każda osoba znajdująca się na obszarze Polski ma obowiązek zameldowania się w miejscu swojego stałego lub tymczasowego pobytu, jeżeli trwa on co najmniej 30 dni. Po przeprowadzce pod nowy adres w Tczewie po miesiącu musisz się zameldować niezależnie od tego, czy nieruchomość wynajmujesz, czy posiadasz na własność. Bez względu na Twój status zalecamy także wykupienie ubezpieczenia mieszkania czy domu – więcej o nim przeczytasz na stronie https://www.ubezpieczeniemieszkania.pl/blog/ile-kosztuje-ubezpieczenie-domu.
Co ważne, obowiązek meldunkowy dotyczy nie tylko osób narodowości polskiej, ale również cudzoziemców przebywających na terenie kraju. Spełnić go można na dwa sposoby: decydując się na meldunek stały lub tymczasowy, który powinien trwać co najmniej 3 miesiące, ale z zamiarem opuszczenia danego miejsca po dłuższym czasie. Wiedząc, jaki typ meldunku wybrać, można przejść do załatwiania formalności z nim związanych, a następnie poszukiwania polisy dla nieruchomości, np. u agenta w Tczewie czy korzystając z porównywarki ubezpieczeń domu.
Procedury urzędowe
Aby spełnić obowiązek meldunkowy, należy udać do urzędu gminy, miasta lub dzielnicy właściwego dla lokalizacji adresu pobytu – w Tczewie jest to Wydział Spraw Obywatelskich w Urzędzie Miejskim. W celu potwierdzenia prawa do przebywania w danej nieruchomości konieczne jest przedstawienie dokumentu, który o tym poświadcza, np. aktu notarialnego czy umowy wynajmu. W urzędzie trzeba zaś wypełnić formularz, podając w nim informacje osobowe i dane dotyczące adresu.
Co istotne, osoby wynajmujące daną nieruchomość mogą przeprowadzić wszystkie procedury formalne we własnym zakresie, bez udziału właściciela czy nawet uzyskiwania jego zgody. Wystarczy mieć umowę najmu zawartą na okres dłuższy niż 3 miesiące, żeby zameldować się na pobyt tymczasowy w wynajmowanym mieszkaniu w Tczewie. Warto pamiętać, że nie ma obowiązku wymeldowania z poprzedniego adresu zamieszkania, ponieważ następuje ono automatycznie wraz z zameldowaniem w nowej nieruchomości.
Meldunek online jest możliwy
Dynamicznie postępująca i zakrojona na szeroką skalę cyfryzacja obejmuje coraz więcej usług i procedur urzędowych, wśród których znajduje się również obowiązek meldunkowy. Oznacza to, że można go spełnić internetowo, bez potrzeby wychodzenia z domu, a nawet wstawiania sprzed monitora komputera. Konieczne jest jednak założenie Profilu Zaufanego, za pomocą którego można potwierdzić swoją tożsamość. Wszystkie procedury meldunkowe online przeprowadza się na platformie ePUAP.
Z jakimi kosztami wiąże się zameldowanie pod nowym adresem? Jeżeli ma ono charakter stały, żadne opłaty nie są pobierane, podczas gdy w przypadku zameldowania czasowego należy liczyć się z jednorazowym kosztem w wysokości 17 zł. Przy pobycie czasowym wymagane jest też wskazanie przewidywanego czasu przebywania w danym mieszkaniu w Tczewie. Gdy już obowiązek meldunkowy zostanie spełniony, można przejść do poszukiwania polisy dla nieruchomości, w czym niezastąpioną pomoc zapewnia kalkulator na ubezpieczeniemieszkania.pl.







