Biuro rachunkowe, na którym można polegać to podstawa funkcjonowania każdej firmy. Mimo, że proces zmiany może być skomplikowany i zniechęcający warto się jego podjąć, jeżeli nie jesteśmy zadowoleni z naszej księgowości. Każda zmiana rodzi pewne niepokoje, lecz jeżeli sprawa dotyczy tak ważnych kwestii jak księgowość nie powinniśmy zwlekać z decyzją. Jak sprawnie przeprowadzić zmianę biura rachunkowego? Zapraszamy do lektury poniższego artykułu!
Kiedy warto zmienić biuro rachunkowe?
Zdarza się, że świeżo po założeniu własnej działalności gospodarczej, kiedy nie znamy jeszcze wszystkich realiów związanych z prowadzeniem firmy, decydujemy się na korzystanie z usług danego biura rachunkowego. Często jednak, kiedy wypłyniemy na szerokie wody biznesu okazuje się że dostrzegamy braki i niedociągnięcia we współpracy z biurem rachunkowym. Warto wiedzieć, że jeżeli nasz kontakt z biurem jest utrudniony, nie mamy bieżącego wsparcia, czy dostępu do dokumentacji lub czujemy, że nie jesteśmy informowani o ważnych kwestiach to są to wystarczające symptomy, świadczące o tym, że biuro rachunkowe nie wywiązuje się dobrze ze swoich obowiązków. Rzetelne prowadzenie dokumentacji związanej z księgowością jest podstawą, na której opiera się każda działalność, dlatego tak ważne jest by biuro spełniało najwyższe standardy i zajmowało się sprawami finansowymi naszej firmy niezwykle skrupulatnie. Jak zmienić biuro rachunkowe, które nie spełnia odpowiednich wymogów?
O czym należy pamiętać?
Przede wszystkim, należy wziąć pod uwagę, że proces zmiany biura rachunkowego nie należy do małych, nieskomplikowanych rzeczy i należy podejść do niego z odpowiednią uważnością. Najlepszym czasem na dokonanie zmiany w księgowości jest koniec roku, kiedy to zamykają się wszystkie sprawy związane z rozliczeniami. Termin ten nie jest jednak obowiązkowy i spokojnie możemy zrezygnować ze świadczonych naszej firmie usług w dowolnym czasie. Warto również nie zapomnieć o obowiązującym okresie wypowiedzenia, który najczęściej wynosi 3 miesiące. Jest to doskonały czas na to, by znaleźć nową, sprawdzoną księgowość, która będzie spełniała wszelkie nasze oczekiwania. Nową umowę powinna obowiązywać od następnego dnia po wygaśnięciu dotychczasowej.
O jakie rzeczy należy zadbać?
Kiedy już znajdziemy odpowiadające nam biuro rachunkowe, nadchodzi czas, by odebrać wszelką dokumentację ze starego biura i dostarczyć ją do nowej księgowości. Konieczne jest także zaktualizowanie zgłoszenia o miejscu przechowywania dokumentów księgowych. Kolejną bardzo istotną kwestią, o którą musimy zadbać jest wystawienie pełnomocnictwa dla nowej księgowości, aby nasza firma mogła być przez nią reprezentowana. Ważne, by przypilnować także, że fakt wygaśnięcia pełnomocnictwa starej firmy został odnotowany w urzędzie. Pozwoli nam to uniknąć ewentualnych trudnych sytuacji, które mogą wydarzyć się w przyszłości. Przydatny okaże się do tego formularz OPL-1.
Źródło: https://keep-going.pl/ksiegowosc/jak-zmienic-biuro-rachunkowe/




