Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
sobota, 6 grudnia 2025 00:07
Reklama

Nowy nadprzedmiot w szkole. Edukacja ekologiczna będzie obecna wszędzie

Edukacja klimatyczna nie będzie nowym, oddzielnym przedmiotem w szkole. Będzie za to obecna wszędzie, bo uczniowie mają się zapoznawać z jego elementami na każdej lekcji. To nowy pomysł MEN.
Nowy nadprzedmiot w szkole. Edukacja ekologiczna będzie obecna wszędzie
Facebook

Autor: Joanna Mucha Facebook

 

Skutki zmiany klimatu są już widoczne na całym świecie. Globalna katastrofa klimatyczna i degradacja środowiska naturalnego to wyzwania, z którymi bezsprzecznie musimy się mierzyć tu i teraz, dlatego też dostęp do rzetelnej i powszechnej edukacji klimatycznej jest tak bardzo potrzebny. Niestety, w polskiej szkole, kwestie klimatu i wpływu człowieka na środowisko pojawiają się jedynie fragmentarycznie i to w dodatku przy okazji omawiania wybranych tematów z podstawy programowej na lekcjach kilku przedmiotów (m.in. techniki, biologii, geografii, WOS).

– punktuje od dawna organizacja WWF

 

 I cały czas apeluje, żeby w polskiej szkole wprowadzić edukację klimatyczną.

 

Inny plan

 

MEN teraz odpowiada na tego rodzaju prośby, ale ma to własny pomysł. Ministerstwo nie zamierza wprowadzać do szkół nowego przedmiotu. 

 

Nie chcemy tworzyć oddzielnego przedmiotu edukacja klimatyczna, chcemy, by edukacja klimatyczna pojawiała się na każdym przedmiocie. Edukacja klimatyczna jest nam wszystkim niezwykle potrzebna. Wciąż powtarzam, że ta zmiana, która wiąże się z trendem klimatycznym, zdefiniuje nasze życie na kolejne dekady, jeśli nie setki lat.

– mówi Joanna Mucha, wiceministra edukacji

 

Zgodnie z pomysłem MEN edukacja klimatyczna będzie w szkole mocno obecna, ale nie na jednej lekcji, tylko na wszystkich. Jej elementy mają się pojawiać na wielu zajęciach.

 

Jest już zespół

 

Mucha poinformowała o powołaniu zespołu do spraw edukacji klimatycznej, w skład którego wchodzi 36 specjalistów z bardzo różnych dziedzin. Zespół tworzą przedstawiciele organizacji pozarządowych, przedstawiciele nauki, nauczyciele akademiccy i nauczycielki uczące w szkole czy edukatorzy ekologiczni. Oni właśnie mają pomóc MEN w przygotowaniu podstawy programowej nowego nadprzedmiotu.

 

Czyli np. wtedy, kiedy mówimy o stosunkach wodnych, żebyśmy mogli o tym mówić na bardzo różnych przedmiotach. Nawet na historii można sięgnąć do przykładów różnych wydarzeń klimatycznych i pokazać, w jaki sposób one zadziałały i jakie konsekwencje spowodowały.

- wyjaśnia Mucha


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama