Konieczne natychmiastowe działanie, dostęp do konta BLIK zablokowany! Informują OSZUŚCI w wiadomościach email, które trafiają do użytkowników w całej Polsce.
– alarmuje CERT Polska w serwisie X
I ostrzega: „Zachowajcie ostrożność!”.
Scenariusz oszustwa. Tak możemy stracić nasze pieniądze
Tym razem cyberprzestępcy wchodzą w popularny system płatności mobilnych BLIK. Na skrzynki ich ofiar trafiają maile z prośbę o zaktualizowanie swoich danych. Z dołączona instrukcją, jak mają to zrobić.
W związku z podejrzaną aktywnością na Twoim koncie Blik, dostęp do konta został ograniczony z powodu podejrzenia oszustwa. Bez Twojej reakcji dostęp do Blik może zostać przerwany. Prosimy o wykonanie poniższych kroków.
– ostrzegają oszuści
W ten sposób chcą zdobyć nasze dane i w efekcie dobrać się do konta. Bo mail tradycyjnie – podkreślmy – zawiera link. Po jego kliknięciu ofiara trafia na fałszywą stronę internetową. Tam jest proszona o zapłatę zaległości, których nie ma. To niewielka kwota, zwykle kilka złotych.
Jeśli będziemy postępowali zgodnie z tą instrukcją, udostępnimy przestępcom nasze dane osobowe i dostęp do konta.
Pamiętajcie, że BLIK służy wyłącznie do płacenia. Potwierdzając transakcję w aplikacji bankowej, sprawdzajcie, czy opis i kwota są poprawne.
– przypomina CERT Polska we wpisie na X
I prosi o przesyłanie takich wiadomości, bo tylko wtedy CERT może na nie zareagować. A to z kolei uchroni kolejne osoby przed oszustami.
Nie bądźcie obojętni.
– apeluje
Pieniądze są „przekazywane w czasie rzeczywistym”
Transakcje BLIK są realizowane natychmiastowo i nie wymagają autoryzacji takiej jak hasło czy podpis elektroniczny. W momencie gdy użytkownik sam potwierdzi operację w aplikacji mobilnej, system traktuje ją jako w pełni świadomą i zgodną z jego wolą. To oznacza, że bank nie ma podstaw, żeby uznać ją za nieautoryzowaną – nawet jeśli użytkownik został oszukany.
– tłumaczy w rozmowie z dziennikiem.pl Wojciech Łupina, ekspert ds. cyberbezpieczeństwa
W momencie gdy użytkownik sam potwierdzi operację w aplikacji mobilnej, system traktuje ją jako w pełni świadomą i zgodną z jego wolą. To oznacza, że bank nie ma podstaw, żeby uznać ją za nieautoryzowaną – nawet jeśli użytkownik został oszukany.
Podkreśla, że pieniądze są „przekazywane w czasie rzeczywistym, często od razu wypłacane lub przesyłane dalej na inne konta”. I śledzenie ich staje się „niemal niemożliwe”.



!["Chcę znów być tatą na 100%" - historia Piotra Wegiery i apel o pomoc [ROZMOWA] "Chcę znów być tatą na 100%" - historia Piotra Wegiery i apel o pomoc [ROZMOWA]](https://static2.radiotczew.pl/data/articles/sm-16x9-chce-znow-byc-tata-na-100-historia-piotra-wegiery-i-apel-o-pomoc-rozmowa-1762540882.png)
![Jak poruszamy się po Tczewie? Miasto pyta mieszkańców o komunikację publiczną [ANKIETA] Jak poruszamy się po Tczewie? Miasto pyta mieszkańców o komunikację publiczną [ANKIETA]](https://static2.radiotczew.pl/data/articles/sm-16x9-jak-poruszamy-sie-po-tczewie-miasto-pyta-mieszkancow-o-komunikacje-publiczna-1761729809.jpg)



Napisz komentarz
Komentarze