Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 5 grudnia 2025 14:00
Reklama

Białe plamy komunikacyjne mają zniknąć. Projekt jest już gotowy

Wraca sprawa PKS-ów i wykluczenia komunikacyjnego. To nawiązanie do programu PiS „PKS+”. Projekt przygotowało Ministerstwo Infrastruktury.
Białe plamy komunikacyjne mają zniknąć. Projekt jest już gotowy

Autor: Canva

 

„PKS+”, czyli fundusz rozwoju przewozów autobusowych, powstał w 2019 roku

 

Tak rząd PiS próbował poradzić sobie z wykluczeniem komunikacyjnym. W ocenie Pawła Rydzyńskiego, prezesa Stowarzyszenia Ekonomiki Transportu, słabością tego programu była dobrowolność funduszu. 

– Jeśli samorządowi zależało, to wnioskował o środki, jeśli nie, to tego nie robił – wyjaśnia w rozmowie z money.pl. 

Obecny rząd – jak podaje serwis – chce zmodyfikować fundusz powołany za rządów PiS i skupić się na wypełnieniu obszarów wykluczonych komunikacyjnie. Co to znaczy?

 

Będą kary dla przewoźników i samorządów

 

Pojawi się obowiązek geolokalizacji autobusów. Będą też kary dla przewoźników i samorządów za nieprzestrzeganie przepisów. 

W projekcie ustawy została zapisana maksymalna stawka 3 zł dopłaty do wozokilometra. Zdaniem cytowanego Pawła Rydzyńskiego, pójdzie ona w górę. 

 Widzimy, jak rosną koszty – wyjaśnia w rozmowie z money.pl. 

Firmy z dopłatami do przewozów nie powinny dysponować pojazdami starszymi niż 20-letnie, a w przyszłości  15-letnie.

W projekcie są też zapisane kary dla opornych samorządów. Bo dotychczas marszałkowie województw mieli problemy przy tworzeniu planów transportowych. Chodziło o to, że samorządy nie dosyłały sprawozdań, a część z tych, które już trafiły do urzędów, zawierała niekompletne dane. 

Ten stan rzeczy mają zmienić właśnie kary, które znalazły się w projekcie ustawy 1 tys. zł od gminy i kolejne 2 tys. zł za niereagowanie na wezwanie. 

 

Te połączenia zagwarantuje ustawa

 

Marszałkowie zyskają też większe kompetencje. Bo to oni będą dysponowali pieniędzmi na dopłaty do przewozów i zajmowali się koordynacją i integracją przewozów.

Natomiast ustawa ma gwarantować połączenia pomiędzy miastem wojewódzkim a miastami powiatowymi i pomiędzy miastem powiatowym a miejscowościami, w których są siedziby władz gminy.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama