Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 5 grudnia 2025 10:17
Reklama

Kawa tylko dla bogatych. Trzeba szukać promocji po sklepach

Ceny kawy wciąż idą w górę i nie widać końca podwyżek. Plus jest taki, że sklepy coraz częściej stawiają na promocje. Ale nie wszystkie. Czasami klient musi się nieźle namęczyć.
Kawa tylko dla bogatych. Trzeba szukać promocji po sklepach

Autor: Canva

 

Pan Wojciech często kupuje latte w jednej z sieci sklepów. Jak mówi, niedawno przeżył szok cenowy: – Zwykle kosztowała 6 zł, ale ostatnio zapłaciłem już 10 zł.

Podobne wrażenie ma pan Michał. – Na dworcu kolejowym przed podróżą chciałem kupić kawę z automatu. Zrezygnowałem, gdy zobaczyłem, że mały papierowy kubek z napojem kosztuje aż 7 zł – opowiada.

Jeszcze większe zaskoczenie czeka tych, którzy dawno nie byli w kawiarni czy restauracji. Dziś za filiżankę kawy trzeba zapłacić 15-30 zł.

 

Kawa drożeje

 

Powodem tej sytuacji są rosnące ceny kawy na światowych rynkach. Według raportu UCE Research i Uniwersytetu WSB Merito od początku roku do końca września średnie ceny kawy wzrosły o 22,6 proc. rok do roku. Kawa mielona zdrożała aż o 28,8 proc., a rozpuszczalna – o 16,4 proc. Porównując te dane z cenami sprzed dwóch lat, wzrost jest jeszcze większy – mielona podrożała o 36,1 proc., a rozpuszczalna o 23,7 proc.

 

Przyczyną są uwarunkowania klimatyczne. Brazylia, która odpowiada za 60 proc. światowej produkcji, doświadczyła katastrofalnej suszy i przymrozków. Problemy nie ominęły również Wietnamu, drugiego co do wielkości producenta kawy na świecie.

– tłumaczy „Rzeczpospolitej” Robert Orpych z WSB Merito

 

Kawiarnie mają problem

 

Z tego powodu kawiarnie mają kłopot – muszą podnosić ceny, co z kolei zniechęca klientów. Mogą próbować kupić tańszą kawę, ale są koszty, których nie da się obniżyć, np. wynagrodzenia pracowników.

Trochę inaczej sytuacja wygląda w sklepach – te mają większe pole do popisu.

 

Poszukiwanie promocji

 

Żeby kupić dobrą, ale tanią kawę, trzeba się naszukać. Normalnie kilogram ziarnistej kosztuje 80 zł – mói pani Dominika. – Ostatnio znalazłam promocję, w której drugie opakowanie było o połowę tańsze. Zapłaciłam 100 zł za 2 kilogramy.

– dodaje

 

W dobie wysokich cen sklepy – żeby przyciągnąć klientów – coraz częściej stawiają na promocje. Z przywołanego badania wynika, że w III kwartale tego roku akcji promocyjnych na kawę było o 14 proc. więcej niż rok wcześniej. Przeanalizowano ceny w 15 tys. sklepów oraz prawie 16 tys. akcji rabatowych.

Z analizy wynika, że najwięcej promocji było w sieciach typu cash & carry, convenience i hipermarketach, a najrzadziej w supermarketach i dyskontach.

 

Kiedy będzie taniej? Nieprędko

 

Eksperci szacują, że pierwsze spadki cen mogą nastąpić w drugiej połowie przyszłego roku. Nie jest to jednak pewne – wiele zależy m.in. od pogody i zbiorów w Brazylii, największym producencie arabiki.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama