Energia elektryczna drożeje z roku na rok. Okazuje się jednak, że czasem na wysokość naszego rachunku mają wpływ nie tylko podwyżki, ale i dodatkowe opłaty. Na przykład opłata handlowa ukryta pod literką “k” dodaną do urzędowej taryfy G11. W zawartej umowie wygląda prawie niezauważalnie, bo “k” pojawia się tylko w jednym miejscu, ale rzutuje na wysokość rachunków przez dwa lata.
Czy można obniżyć wysokie rachunki za prąd?
Z relacji osób, które zgłosiły się do naszej redakcji z prośbą o interwencję wynika, że nie były w pełni informowane o dodatkowych opłatach w chwili zawierania nowej umowy, a o wyższych rachunkach dowiadywały się z pierwszą lub kolejną fakturą, na których pojawiła się opłata handlowa wynikająca z tego, ze zamiast umowy na taryfę G11 zawarły umowę na ofertę G11k.
Skorzystanie z oferty komercyjne G11k (oraz G12k) skutkuje dodatkową opłatą handlową, która miesięcznie wynosi obecnie 26,99 zł dla osób, które posiadają usługę eFaktury i 31,99 zł dla osób otrzymujących fakturę papierową. To od 323,88 do 383,88 zł rocznie więcej. Z regulaminu oferty można przeczytać:
"Opłata handlowa to opłata c) która wynika z ponoszonych przez nas kosztów obsługi handlowej, (...) obejmuje w szczególności wystawienie i przesyłanie faktur, rozliczanie, utrzymywanie baz danych i zasobów informatycznych, które są związane z rozliczeniami".
W zamian otrzymuje się możliwość tańszego tankowania na kartę paliwową na stacjach Orlen. Oferta kusi też jednorazową nagrodą pieniężną w wysokości 100 zł, ale oferta obowiązuje przez dwa lata od podpisania umowy i nie dla każdego jest atrakcyjna finansowo. Ale o tym, jak twierdzą nasi rozmówcy, Biuro Obsługi Klienta Energi Obrót w Tczewie nie informuje.
Udaliśmy się do Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Tczewie, Przemysława Szenroka, by zapytać, jak często zgłaszane są takie sytuacje:
Takich osób zgłasza się do mojego biura od dwóch do trzech miesięcznie.
~Przemysław Szenrok, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Tczewie
Czy Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Tczewie ma wiedzę, jak to się dzieje, że klienci zawierają umowy niekorzystne finansowo:
Najczęściej jest tak, że konsumenci chcą przy zawieraniu nowej umowy korzystać z dotychczasowych warunków i ufając w to, że taka umowa jest przygotowywana, bez uważnego jej przeczytania podpisują tą umowę.
Jak Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Tczewie może pomóc klientom, którzy zawarli umowy na niekorzystnych dla siebie warunkach"
Od pewnego czasu sprzedawca nie robi żadnych trudności, tylko trzeba w sposób właściwy wyartykułować swoją potrzebę czyli powiadomić, że umowa została zawarta w warunkach nie do końca uczciwych i nie do końca zgodnych z oczekiwaniem konsumenta.
Jak można się ustrzec przed zawarciem umowy, która nie jest dla nas finansowo korzystna:
Trzeba zwrócić uwagę na to, czy podpisuje się umowę w ramach ceny wynikającej z taryfy zatwierdzonej przez prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, czy z oferty komercyjnej proponowanej przez Energa Obrót.
Biuro Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Tczewie mieści się w budynku Starostwa Powiatowego w Tczewie na I piętrze w pokoju 109/110 i na rozmowę w swojej sprawie można się umówić telefonicznie lub e-mailowo:
TELEFONY: 58 773 49 47 oraz 58 773 48 82
E-MAIL: [email protected] oraz [email protected]
Co na to Energa Obrót?
O komentarz do nie do końca rzetelnych praktyk stosowanych w Biurze Obsługi Klienta w Tczewie zwróciliśmy się do biura prasowego Energa Obrót. Mówi Katarzyna Dziadul:
Liczba reklamacji w ciągu ostatnich trzech miesięcy nie przekracza 1 % (...) Spółka starannie weryfikuje każde zgłoszenie.
~Katarzyna Dziadul, biuro prasowe Energa Obrót
Przeanalizowaliśmy stronę internetową Energa Obrót i zauważyliśmy, że nie jest łatwo znaleźć na niej urzędową taryfę G11. Od razu trafia się na komercyjną ofertę G11k.
Wniosek jest jeden, zanim podpiszemy umowę na energię elektryczną, trzeba pytać i dokładnie czytać dokumenty, a gdy i to nie pomoże, skorzystać z pomocy rzecznika konsumentów.
Sprawę opisywaliśmy wraz z Telewizją Tetka Tczew - zobacz materiał filmowy:
Spotkanie dla niezadowolonych
W związku z tym, że po opisaniu przez nas przypadków, w których klienci czują się oszukani, do Biura Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Tczewie zaczęło zgłaszać się o pomoc coraz więcej osób, w najbliższy czwartek, 25 listopada w godzinach od 11:00 do 14:00 w sali obrad Rady Powiatu (budynek Starostwa Powiatowego przy ul. Piaskowej 2 w Tczewie, I piętro, pok. 138) odbędzie się dyżur pracowników Energi Obrót oraz Biura Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Tczewie.
W trakcie dyżuru pracownicy zespołu Rzecznika Klienta Energa Obrót wyjaśnią wątpliwości związane ze sprzedażą energii elektrycznej i chętnie wysłuchają od klientów rekomendacji, które mogłyby usprawnić codzienną współpracę.
W związku z pandemią chętni do udziału w spotkaniu proszeni są o wcześniejszy kontakt i rezerwację godziny pod numerami tel. 58 77 34 947, 58 77 34 882 lub 58 77 34 997. Spotkania odbędą się przy zachowaniu obowiązujących obostrzeń sanitarnych.
Napisz komentarz
Komentarze