Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 3 maja 2024 12:24
Reklama

Sprawdź swój rachunek za prąd, bo może przepłacasz

W ostatnim czasie do redakcji naszej i Telewizji Tetka zgłosiło się kilka osób, które zauważyły, że ich rachunki za prąd są wyższe niż się spodziewały i odkryły na fakturach dodatkową opłatę handlową, o której nie wiedziały przy podpisaniu umowy.
Sprawdź swój rachunek za prąd, bo może przepłacasz

Autor: fot. Tv Tetka

Energia elektryczna drożeje z roku na rok. Okazuje się jednak, że czasem na wysokość naszego rachunku mają wpływ nie tylko podwyżki, ale i dodatkowe opłaty. Na przykład opłata handlowa ukryta pod literką “k” dodaną do urzędowej taryfy G11. W zawartej umowie wygląda prawie niezauważalnie, bo “k” pojawia się tylko w jednym miejscu, ale rzutuje na wysokość rachunków przez dwa lata.

 

Czy można obniżyć wysokie rachunki za prąd?

 

Z relacji osób, które zgłosiły się do naszej redakcji z prośbą o interwencję wynika, że nie były w pełni informowane o dodatkowych opłatach w chwili zawierania nowej umowy, a o wyższych rachunkach dowiadywały się z pierwszą lub kolejną fakturą, na których pojawiła się opłata handlowa wynikająca z tego, ze zamiast umowy na taryfę G11 zawarły umowę na ofertę G11k.

Skorzystanie z oferty komercyjne G11k (oraz G12k) skutkuje dodatkową opłatą handlową, która miesięcznie wynosi obecnie 26,99 zł dla osób, które posiadają usługę eFaktury i 31,99 zł dla osób otrzymujących fakturę papierową. To od 323,88 do 383,88 zł rocznie więcej. Z regulaminu oferty można przeczytać:

"Opłata handlowa to opłata c) która wynika z ponoszonych przez nas kosztów obsługi handlowej,  (...) obejmuje w szczególności wystawienie i przesyłanie faktur, rozliczanie, utrzymywanie baz danych i zasobów informatycznych, które są związane z rozliczeniami". 

W zamian otrzymuje się możliwość tańszego tankowania na kartę paliwową na stacjach Orlen. Oferta kusi też jednorazową nagrodą pieniężną w wysokości 100 zł, ale oferta obowiązuje przez dwa lata od podpisania umowy i nie dla każdego jest atrakcyjna finansowo. Ale o tym, jak twierdzą nasi rozmówcy, Biuro Obsługi Klienta Energi Obrót w Tczewie nie informuje.
 
Udaliśmy się do Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Tczewie, Przemysława Szenroka, by zapytać, jak często zgłaszane są takie sytuacje:

 

Kliknij aby odtworzyć
Wykryliśmy, że korzystasz z programu blokującego reklamy w przeglądarce (AdBlock lub inny). Dzięki reklamom oglądasz nasz serwis za darmo. Prosimy, wyłącz ten program i odśwież stronę.

 

Takich osób zgłasza się do mojego biura od dwóch do trzech miesięcznie.

~Przemysław Szenrok, Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Tczewie

 

Czy Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Tczewie ma wiedzę, jak to się dzieje, że klienci zawierają umowy niekorzystne finansowo:

 

Kliknij aby odtworzyć
Wykryliśmy, że korzystasz z programu blokującego reklamy w przeglądarce (AdBlock lub inny). Dzięki reklamom oglądasz nasz serwis za darmo. Prosimy, wyłącz ten program i odśwież stronę.

 

Najczęściej jest tak, że konsumenci chcą przy zawieraniu nowej umowy korzystać z dotychczasowych warunków i ufając w to, że taka umowa jest przygotowywana, bez uważnego jej przeczytania podpisują tą umowę.

 

Jak Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Tczewie może pomóc klientom, którzy zawarli umowy na niekorzystnych dla siebie warunkach"

 

Kliknij aby odtworzyć
Wykryliśmy, że korzystasz z programu blokującego reklamy w przeglądarce (AdBlock lub inny). Dzięki reklamom oglądasz nasz serwis za darmo. Prosimy, wyłącz ten program i odśwież stronę.

 

Od pewnego czasu sprzedawca nie robi żadnych trudności, tylko trzeba w sposób właściwy wyartykułować swoją potrzebę czyli powiadomić, że umowa została zawarta w warunkach nie do końca uczciwych i nie do końca zgodnych z oczekiwaniem konsumenta.

 

Jak można się ustrzec przed zawarciem umowy, która nie jest dla nas finansowo korzystna:

 

Kliknij aby odtworzyć
Wykryliśmy, że korzystasz z programu blokującego reklamy w przeglądarce (AdBlock lub inny). Dzięki reklamom oglądasz nasz serwis za darmo. Prosimy, wyłącz ten program i odśwież stronę.

 

Trzeba zwrócić uwagę na to, czy podpisuje się umowę w ramach ceny wynikającej z taryfy zatwierdzonej przez prezesa Urzędu Regulacji Energetyki, czy z oferty komercyjnej proponowanej przez Energa Obrót.

 

Biuro Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Tczewie mieści się w budynku Starostwa Powiatowego w Tczewie na I piętrze w pokoju 109/110 i na rozmowę w swojej sprawie można się umówić telefonicznie lub e-mailowo:

TELEFONY: 58 773 49 47 oraz 58 773 48 82

E-MAIL: [email protected] oraz [email protected]

 

Co na to Energa Obrót?

 

O komentarz do nie do końca rzetelnych praktyk stosowanych w Biurze Obsługi Klienta w Tczewie zwróciliśmy się do biura prasowego Energa Obrót. Mówi Katarzyna Dziadul:

 

Kliknij aby odtworzyć
Wykryliśmy, że korzystasz z programu blokującego reklamy w przeglądarce (AdBlock lub inny). Dzięki reklamom oglądasz nasz serwis za darmo. Prosimy, wyłącz ten program i odśwież stronę.

 

Liczba reklamacji w ciągu ostatnich trzech miesięcy nie przekracza 1 % (...) Spółka starannie weryfikuje każde zgłoszenie.

~Katarzyna Dziadul, biuro prasowe Energa Obrót

 

Przeanalizowaliśmy stronę internetową Energa Obrót i zauważyliśmy, że nie jest łatwo znaleźć na niej urzędową taryfę G11. Od razu trafia się na komercyjną ofertę G11k. 

Wniosek jest jeden, zanim podpiszemy umowę na energię elektryczną, trzeba pytać i dokładnie czytać dokumenty, a gdy i to nie pomoże, skorzystać z pomocy rzecznika konsumentów. 

Sprawę opisywaliśmy wraz z Telewizją Tetka Tczew -  zobacz materiał filmowy:

 

 

 

Spotkanie dla niezadowolonych

 

W związku z tym, że po opisaniu przez nas przypadków, w których klienci czują się oszukani, do Biura Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Tczewie zaczęło zgłaszać się o pomoc coraz więcej osób, w najbliższy czwartek, 25 listopada w godzinach od 11:00 do 14:00 w sali obrad Rady Powiatu (budynek Starostwa Powiatowego przy ul. Piaskowej 2 w Tczewie, I piętro, pok. 138) odbędzie się dyżur pracowników Energi Obrót oraz Biura Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Tczewie. 

W trakcie dyżuru pracownicy zespołu Rzecznika Klienta Energa Obrót wyjaśnią wątpliwości związane ze sprzedażą energii elektrycznej i chętnie wysłuchają od klientów rekomendacji, które mogłyby usprawnić codzienną współpracę. 

W związku z pandemią chętni do udziału w spotkaniu proszeni są o wcześniejszy kontakt i rezerwację godziny pod numerami tel. 58 77 34 947, 58 77 34 882 lub 58 77 34 997. Spotkania odbędą się przy zachowaniu obowiązujących obostrzeń sanitarnych.



Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama