"Za kulisami" 6.04: Krystyna Janda w Tczewie i rozmowa z Piotrem Biedroniem

  • 10.04.2018, 18:23 (aktualizacja 11.05.2018 17:41)
  • Julia Rzepecka
"Za kulisami" 6.04: Krystyna Janda w Tczewie i rozmowa z Piotrem Biedroniem
Podziel się:
Oceń:
W tej odsłonie audycji sprawdzamy, co dzieje się na scenach teatralnych w kwietniu!

7 kwietnia o godzinie 18:00 w Centrum Kultury i Sztuki miało miejsce wyjątkowe wydarzenie: spektakl "Biała bluzka" według opowiadania Agnieszki Osieckiej. Występowała Krystyna Janda. Adaptacja i reżyseria Magdy Umer. Muzycy, którzy zagrali na zywo, to Janusz Bogacki (fortepian), Tomasz Bogacki (gitara) Paweł Pańta (kontrabas) Bogdan Kulik (perkusja).

 

„Biała bluzka” oparta na opowiadaniu Agnieszki Osieckiej to opowieść o miłości niemożliwej, bo miłości do opozycjonisty. Historia kobiety nie mogącej sobie poradzić ze sobą i z Polską lat stanu wojennego. Tytułowa biała bluzka była marzeniem i znakiem przystosowania do życia w kraju zakazów i nakazów, cenzury, opozycji, kartek na mięso, zaświadczeń z miejsca pracy, dowodów, stempelków i godziny policyjnej i więźniów politycznych. Kraju braku wolności, w którym ułańska fantazja podlewana alkoholem, miłość, przyjaźń i poczucie humoru pozwalały czuć smak życia. Z czasem spektakl stał się „kultowy”, był grany w całej Polsce. Przeglądała się w nim dorastająca młodzież, która uznała, że bohaterka Osieckiej mówi, myśli i czuje jak oni.

Dziś powrót do tamtej opowieści oznacza przedstawienie datowane znów w tamtych czasach. Ale bohaterka -  dojrzała kobieta po przejściach - interpretuje, i myśli odmiennie. To samo, ale w innym zabarwieniu, inaczej akcentując problemy. Spektakl opowiada także nowym pokoleniom, w sposób specyficzny dla Osieckiej, klimat i koloryt czasu minionego. W spektaklu emocje opowiadane są także przy pomocy dziesięciu najważniejszych piosenek Agnieszki Osieckiej. To spektakl muzyczny ilustrowany materiałami filmowymi.

 

W drugiej części audycji mogliście wysłuchać rozmowy z aktorem Teatru Wybrzeże, Piotrem Biedroniem.

Zapytałam Piotra, jak wspomina swoją szkołę teatralną.

Zapytałam też o rolę w spektaklu dyplomowym.

I za taką perełkę Piotr został wyróżniony nagrodą Najlepszy aktor w roli drugoplanowej.

W tym miesiącu będzie można zobaczyć Piotra w spektaklu "Płatonow" na podstawie A. Czechowa. Zapytałam Piotra czy Czechowa lubi i jaki jest ten czechowski Mikołaj w jego wykonaniu.

Sztuka napisana jest ponad 130 lat temu. Czy charaktery, które widzimy w spektaklu można również spotkać dzisiaj?

Drugi ze spektakli, które będzie można zobaczyć w kwietniu to "Willkommen w Zoppotach". Zapytałam Piotra czy woli komedie czy tragedie.

Ostatnią realizacją, w której zobaczycie Piotra w kwietniu na deskach Teatru to "Przedwiośnie". Piotr gra w spektaklu Cezarego Barykę, zapytałam więc jak buduje się taką rolę.

Pojawiła się jeszcze jedna kwestia, o którą zapytałam aktora. W spektaklu występuje zupełnie nago i nie jest to jedyne przedstawienie, w którym musi sprostać takiemu wyzwaniu.

Zapytałam czy zmaganie się z takim wyzwaniem zależy od widowni, czy zawsze jest trudne.

Rozmowa Cezarego Baryki z Gajowcem była inspirowana rozmową Grzegorza Sroczyńskiego z profesorem Marcinem Królem. Byłam ciekawa, czy podobne rozważania towarzyszyły tworzeniu "Przedwiośnia".

Jakiej rewolucji pragnie Cezary Baryka?

Rozmawiałam z aktorem Teatru Wybrzeże, Piotrem Biedroniem, którego w kwietniu będziecie mogli zobaczyć w spektaklach "Płatonow", "Willkommen w Zoppotach" oraz w "Przedwiośniu".

 

 

Julia Rzepecka
  • TAGI:

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu www.radiotczew.pl. Telkab Sp. z o.o. z siedzibą w Tczewie, ul. Jagiellońska 55 jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Pozostałe