Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 29 marca 2024 13:31
Reklama
Reklama

GDDKiA odstąpiła od umowy z wykonawcą przebudowy DK 22 na odcinku Czarlin-Knybawa

Roboty drogowe na odcinku Czarlin-Knybawa szybko nie dobiegną końca. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o odstąpieniu od umowy z wykonawcą. Z koeli konsorcjum nie zgadza się z zarzutami GDDKiA.
GDDKiA odstąpiła od umowy z wykonawcą przebudowy DK 22 na odcinku Czarlin-Knybawa
Węzeł w Czarlinie

Autor: PI

Kierowcy poruszający się jedną z głównych tras w regionie, czyli popularną "berlinką", nie powinni liczyć na szybkie zakończenie robót na odcinku Czarlin – Knybawa. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad poinformowała o odstąpieniu od umowy z konsorcjum wykonującym rozbudowę.

Przypomnijmy, umowę na rozbudowę drogi krajowej nr 22 w tym rejonie podpisano w październiku 2017 r. W ramach inwestycji poddane remontowi lub rozbudowie miało zostać też m.in. pięć obiektów mostowych nad drogą krajową nr 91. Zgodnie z początkowymi założeniami inwestycja miała zostać zakończona w listopadzie 2019 r. Całkowity koszt prac miał wynieść ok. 35 mln zł. Dotychczas, jak informuje GDDKiA, w ramach kontraktu zostało wykonanych około 47 proc. zakresu robót. Generalna Dyrekcja wskazuje, że przekroczony został termin realizacji inwestycji, a także brak mobilizacji wykonawcy nie wskazuje na możliwość zakończenia z nim budowy. Pomimo kilkunastu wezwań do poprawy, nie doszło do wznowienia i prowadzenia prac w wymaganym zakresie. Wykonawca nie przystąpił do realizacji prac po upływie okresu zimowego, a także nie deklarował terminu wznowienia robót. Nic nie wskazuje również na zmianę tej sytuacji. GDDKiA odstąpiła od umowy z wykonawcą ze skutkiem na 31 sierpnia. Zostały też naliczone określone w umowie kary. 

 

Komunikat o odstąpieniu od umowy z konsorcjum wykonującym rozbudowę drogi krajowej nr 22.

Przekroczenie terminu realizacji inwestycji (listopad 2019 r.), a także brak mobilizacji wykonawcy odcinka drogi krajowej nr 22 (Trakcja S.A. w konsorcjum z Masfalt Sp. z o.o. oraz AB Kauno Tiltai) nie wskazuje na możliwość zakończenia budowy z obecnym wykonawcą. Pomimo licznych działań podjętych przez GDDKiA oraz wydawanych przez Inżyniera kontraktu kilkunastu wezwań do poprawy (w oparciu o klauzulę 15.1 Szczególnych Warunków Kontraktu) w celu zmobilizowania wykonawcy do realizacji inwestycji zgodnie z umową, nie doszło do wznowienia i prowadzenia prac w wymaganym zakresie. Wykonawca nie przystąpił do realizacji prac po upływie okresu zimowego, a także nie deklarował również terminu wznowienia robót. Nic nie wskazuje także na zmianę tej sytuacji. Dotychczas w ramach kontraktu zostało wykonanych około 47 proc. zakresu robót. Wobec powyższych faktów ze skutkiem na 31 sierpnia 2020 r. GDDKiA odstąpiła od umowy z wykonawcą rozbudowy drogi krajowej nr 22 między Czarlinem a Knybawą.

W związku nieprawidłowym wykonywaniem obowiązków wynikających z podpisanej umowy zostały naliczone konsorcjum kary. Do tej pory przekroczyły one wartość określonego w umowie limitu 20 proc. Zaakceptowanej Kwoty Kontraktowej brutto. Kwota nie zamyka wszystkich roszczeń GDDKiA w stosunku do wykonawcy.

Po przeprowadzeniu inwentaryzacji inwestycji planujemy w ramach przetargu dokonać wyboru nowego wykonawcy prac budowlanych.

www.gddkia.gov.pl

 

Kompletnie odmienne stanowisko zajęli przedstawiciele wykonawcy, czyli lidera konsorcjum - spółki Trakcja S.A. Ich zdaniem odstąpienie od umowy jest bezpodstawne i bezskuteczne. Spółka nie zgadza się z zarzutami. Według niej powodem przesunięć w harmonogramie prac jest przede wszystkim niemożność wykonania umowy i osiągnięcia zakładanego rezultatu z uwagi na niedostarczenie przez zamawiającego, czyli Generalną Dyrekcję prawidłowej i kompletnej dokumentacji. Ponadto dokumentacja przekazana wykonawcy m.in. nie uwzględniała stanu rzeczywistego obiektów mostowych. Trakcja S.A zaznacza, że powołana zgodnie z umową, niezależna Komisja Rozjemcza stwierdziła, że m.in. z uwagi na powyższe fakty, termin realizacji umowy powinien zostać formalnie zmieniony, a Trakcji S.A. należy się dodatkowe wynagrodzenie za niezbędne do realizacji umowy prace dodatkowe. Zdaniem przedstawicieli spółki, GDDKiA nie wdrożyła jednak decyzji Komisji Rozjemczej, tylko naliczyła kary umowne. W najbliższych dniach Trakcja S.A. podejmie dalsze kroki faktyczne i prawne w niniejszej sprawie. 

 

KOMUNIKAT PRASOWY TRAKCJA S.A.

W SPRAWIE BEZPODSTAWNEGO I BEZSKUTECZNEGO ODSTĄPIENIA GDDKiA OD UMOWY NA ROZBUDOWĘ DROGI KRAJOWEJ NR 22 CZARLIN – KNYBAWA

 

W dniu 17 sierpnia 2020 r. GDDKiA przekazała Trakcji S.A. oświadczenie dotyczące odstąpienia przez GDDKiA od umowy na rozbudowę drogi krajowej nr 22 między Czarlinem a Knybawą.

Trakcja S.A. informuje, że nie zgadza się z zarzutami, jakie zostały sformułowane w tym oświadczeniu. Spółka dokonała ponadto analizy prawnej faktów i podstawy prawnej oświadczenia GDDKiA i stoi na stanowisku, że oświadczenie GDDKiA o odstąpieniu od umowy jest bezskuteczne.

Powodem przesunięć w harmonogramie prac jest przede wszystkim niemożność wykonania umowy i osiągnięcia zakładanego rezultatu z uwagi na niedostarczenie przez GDDKiA prawidłowej i kompletnej dokumentacji, co jest podstawowym obowiązkiem Zamawiającego, który ogłasza przetarg na zamówienie publiczne na roboty budowlane.

Dokumentacja przekazana Wykonawcy była nie tylko niekompletna, ale również nie uwzględniała stanu rzeczywistego rewitalizowanych obiektów, w tym kluczowych obiektów mostowych. Mając na uwadze troskę o bezpieczeństwo użytkowników drogi, Trakcja S.A. nie mogła zgodzić się na realizację prac w oparciu o dokumentację Zamawiającego.

Powołana zgodnie z umową, niezależna od Zamawiającego i Wykonawcy, Komisja Rozjemcza stwierdziła, że m.in. z uwagi na powyższe fakty, termin realizacji umowy powinien zostać formalnie zmieniony, a Trakcji S.A. należy się dodatkowe wynagrodzenie za niezbędne do realizacji umowy prace dodatkowe. GDDKiA nie wdrożyła jednak decyzji Komisji Rozjemczej, tylko naliczyła Wykonawcy kary umowne.

Mając na uwadze jakość prac, dbałość o bezpieczeństwo użytkowników, ale też nienarażanie Spółki na straty związane z brakiem współpracy ze strony GDDKiA, w najbliższych dniach Trakcja S.A. podejmie dalsze kroki faktyczne i prawne w niniejszej sprawie.

 

Warszawa, 18 sierpnia 2020 roku

 

Po przeprowadzeniu inwentaryzacji GDDKiA planuje wybrać nowego wykonawcę


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Jargumis69 21.08.2020 22:07
To jest dno.

Reklama