Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 29 marca 2024 08:38
Reklama Przekaż 1,5 % podatku dla Ewy Misztal
Reklama

Czym są symbole PEGI i dlaczego należy zwracać na nie uwagę?

PEGI czyli Pan European Game Information to Ogólnoeuropejski System Klasyfikacji Gier założony przez Europejską Federację Interaktywnego Programowania w 2003 roku. Jest on używany do oznaczania treści rozrywkowych znakiem stanowiącym rekomendację wiekową na podstawie treści. Głównie w grach wideo, ale również w filmach, czy aplikacjach mobilnych. Zastąpił on szereg krajowych systemów klasyfikacji wiekowej, stanowiąc jeden system używany obecnie na prawie całym terytorium europejskim. Dlaczego należy zwracać uwagę na to oznaczenie?
Czym są symbole PEGI i dlaczego należy zwracać na nie uwagę?

Autor: fot. Piotr Bunkowski

Z gier wideo korzysta bardzo zróżnicowana grupa graczy w całej Europie. Zarówno dzieci, jak i dorośli, grają regularnie, używając do tego konsol, komputerów osobistych lub urządzeń mobilnych, takich jak telefon lub tablet. Mimo iż większość gier jest odpowiednia dla graczy w każdym wieku, są też i takie, które nadają się tylko dla starszych dzieci i nastolatków. Specjalna grupa gier na rynku zawiera treści, które są odpowiednie wyłącznie dla dorosłych odbiorców. Z pomocą przychodzi kupującym rating PEGI

CZYM JEST RATING PEGI?

Rating PEGI wskazuje czy gra wideo jest przeznaczona dla dzieci lub dorosłych. Co ciekawe, system ten nie uwzględnia poziomu trudności danej produkcji. Dla przykładu, gra oznaczona znakiem PEGI 3 nie zawiera nieodpowiednich treści, ale może okazać się zbyt trudna dla młodszych dzieci. Może być też tak, że gry ze znakiem PEGI 18, które są bardzo łatwe, zawierają elementy nieodpowiednie dla młodszych odbiorców. Oznaczenia PEGI są uznawane w całej Europie i cieszą się dużym poparciem Komisji Europejskiej. Rating ten jest uznawany za wzór harmonizacji europejskiej w dziedzinie ochrony dzieci.

JAK KLASYFIKOWANE SĄ GRY WIDEO I CO OZNACZAJĄ POSZCZEGÓLNE ZNAKI?

Klasyfikacja dzielona jest na dwie części. W pierwszej wybierany jest minimalny wiek gracza dla którego powinna być dostępna gra wideo. 

Powyższy system ikon obowiązuje od 1 września 2009. Przyjrzyjmy się po kolei każdej z nich. 

Treść gier ze znakiem PEGI 3 uznaje się za odpowiednią dla wszystkich grup wiekowych. Produkcje z takim oznaczeniem nie mogą zawierać elementów, które mogą wystraszyć dziecko oraz nie powinny występować w nich wulgaryzmy. Dopuszczalna jest jednak pewna ilość przemocy, o ile przedstawiono ją w komicznym kontekście. Przykładem takiej gry jest FIFA 20.

W tej kategorii znajdują się gry, które mogłyby zostać zakwalifikowane do grupy PEGI 3, ale zawierają one dźwięki lub sceny mogące przerazić młodsze dzieci. W grach ze znakiem PEGI 7 dopuszczalne są bardzo łagodne formy przemocy. Takie oznaczenie otrzymał na przykład Rayman Legends.

Gry komputerowe w tej kategorii wiekowej pokazują przemoc o nieco bardziej realistycznym charakterze, skierowaną przeciw postaciom fantastycznym, bądź też nierealistyczną przemoc wobec postaci przypominających ludzi, bądź zwierzęta. Ponadto w tym oznaczeniu dopuszczalna jest nieco bardziej dosłowna nagość. Wulgaryzmy muszą mieć łagodny charakter i nie mogą zawierać odwołań do seksu. W tytułach z tym oznaczeniem obecne mogą być także gry hazardowe. Przykładem gry od 12 lat jest The Sims 3.

Według Ogólnoeuropejskiego Systemu Klasyfikacji Gier młodzież w wieku 16 lat powinna być odporna na brutalniejsze wulgaryzmy, sceny pokazujące używanie tytoniu lub narkotyków oraz sceny popełniania przestępstw. Ten znak jest nadawany grze, jeżeli przemoc lub aktywność seksualna są w niej przedstawiane w sposób realistyczny. Taki rating wiekowy otrzymał chociażby Batman: Arkham Asylum.

Za gry dla dorosłych uznaje się produkcje zawierające poziom przemocy, który należy uznać za daleko posunięty, typu zabijanie bez oczywistego motywu lub przemoc wobec bezbronnych postaci. Do tej kategorii zalicza się również gry gloryfikujące zażywanie narkotyków i dosłowne sceny seksualne, jak na przykład w kontrowersyjnym Grand Theft Auto V.

Druga część klasyfikacji polega na opisach zawartości. Gra może być oznaczona maksymalnie siedmioma takimi opisami, a poznamy je po następujących ikonach:

Opisują one m.in przemoc, seks, dyskryminację, narkotyki, strach, wulgarny język czy hazard.

DLACZEGO POWINNIŚMY ZWRACAĆ UWAGĘ NA OZNACZENIA PEGI?

W Polsce oznaczanie gry komputerowej klasyfikacją PEGI jest dobrowolne oraz nie powoduje skutków prawnych, np. w postaci zakazu sprzedaży lub udostępniania gier osobom poniżej 18 roku życia. W związku z tym zapytaliśmy Patrycję Topolską z Game Over Tczew o to czy sprzedawcy w dalszym ciągu zwracają uwagę na te oznaczenia. Czy dwunastolatek może kupić grę od osiemnastego roku życia?

Kliknij aby odtworzyć
Wykryliśmy, że korzystasz z programu blokującego reklamy w przeglądarce (AdBlock lub inny). Dzięki reklamom oglądasz nasz serwis za darmo. Prosimy, wyłącz ten program i odśwież stronę.

 

To zależy. Sprzedawcy nie mają obowiązku sprawdzania wieku naszego klienta, który także jest młodszy, czy po prostu sprawdzania tego jaka gra jest od którego roku życia. To jest aktualnie kwestia indywidualna każdego rodzica. Kiedy jednak jest dziecko z rodzicem automatycznie jako pierwsze pytanie to jest "Jaki jest przedział wiekowy?".

My sprzedawcy nie musimy tego często kontrolować. Raczej w ogóle tego nie musimy kontrolować, więc dla nas też nie ma problemu z tym, że sprzedajemy - nie wiem - dwunastolatkowi grę od osiemnastego roku życia. Kiedy nie ma opieki rodzica, po prostu w naszym interesie to nie leży. Jednakże ja osobiście sprawdzam zazwyczaj i staram się dopasować wiek gry do wieku także dziecka.

~ Patrycja Topolska

 

Ogólnoeuropejski System Klasyfikacji Gier używany jest aktualnie w 39 krajach, a kampanię reklamową tego oznaczenia w Polsce rozpoczęto we wrześniu 2009 roku. 

Istnieją jeszcze inne klasyfikacje wiekowe poza PEGI wykorzystywane w innych krajach. Są nimi chociażby japońskie CERO, amerykańsko-kanadyjskie ESRB, czy niemieckie USK. Warto jednak wspomnieć, że wszystkie te systemy wspierane są przez czołowych producentów konsol takich jak Sony, Microsoft i Nintendo, a także producentów i wydawców gier komputerowych.

Wszystkie zdjęcia użyte w artykule pochodzą ze strony www.pegi.info.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama