Obszerna relacja z Fantasy Online Convention 1.0

  • 04.05.2021, 08:16
  • Piotr Bunkowski
Obszerna relacja z Fantasy Online Convention 1.0 fot. Piotr Bunkowski

Podziel się:

Oceń:

2473 uczestników konwentu, 89 punktów programu, 84 gości z całego świata i 91 osób biorących udział w konkursie cosplay. Tak prezentowała się pierwsza edycja Fantasy Online Convention, zwanego również Foconem, który odbył się w weekend 24-25 kwietnia.

 

Każdy znajdzie coś dla siebie.

 

Takie słowa padły ze strony organizatorów w zapowiedzi pierwszej edycji Fantasy Online Convention. Po spędzeniu całego weekendu w sieci i analizie ośmiu godzin surowego materiału, muszę przyznać że organizatorzy sprostali wyzwaniu. Focon 1.0 to póki co, najbardziej solidna forma konwentu, która może zostać zorganizowana w trakcie trwającej pandemii. Dlaczego tak sądzę? Zobaczcie sami.

Sobotni poranek, 24 kwietnia

Zanim dołączyłem do wydarzenia, sam musiałem się przygotować. Fantasy Online Convention (jak sama nazwa wskazuje) odbywał się online, więc ustawiłem swoje domowe studio. Mimo, że kamerka i mikrofon nie były wymagane aby uczestniczyć w wydarzeniu, to stanowiły dość istotny dodatek. Dzięki nim mogłem wejść w interakcje z innymi uczestnikami konwentu, a także porozmawiać z różnymi gośćmi. 

Zdjęcie typu "rate my setup" / fot. Piotr Bunkowski 

 

Dotarcie na konwent było bardzo proste. Wystarczyło wejść na stronę internetową focon.pl. Tam na każdego uczestnika czekał program i trzy sale. Sala 1, sala 2 i sala warsztatowa.

 

Sale programowe / fot. Piotr Bunkowski

 

Swoją krzątaninę po Foconie rozpocząłem od sali numer 1. O godzinie 10:30 odbywała się tam prelekcja "Perły z lamusa – o starych grach, które wciąż nadają się do grania", którą prowadził Aleksander Kauch - nadzorca programistów i działu QA z 11 bit studios.

 

Prelekcja "Perły z lamusa – o starych grach, które wciąż nadają się do grania" / fot. Piotr Bunkowski / Przechwycone przez OBS Studio

 

Po skończonej prelekcji udało mi się porozmawiać z nadzorcą programistów i działu QA m.in o tym jak zaczęła się jego przygoda w branży gier komputerowych, w jaki sposób 11 bit studios zareagowało na sukces ważnego dla tegorocznych maturzystów "This War of Mine" i jak ważne jest przekazywanie wiedzy w temacie gier wideo młodszemu pokoleniu. 

 

fot. Piotr Bunkowski

loadingŁaduję odtwarzacz...

Pierwszy dzień konwentu był jednak najbardziej interesujący dla fanów książek. Na evencie pojawiło się wielu pisarzy z którymi przeprowadzane były spotkania autorskie. Wśród nich znalazł się także Andrzej Pilipiuk, który w 2017 roku odwiedził nasze miasto. Mogliście o nim też sporo usłyszeć w audycji Aleksandry Kęprowskiej "Bibliofonia". Korzystając z chwili pomiędzy panelami udało mi się zamienić z pisarzem kilka słów. 

fot. Piotr Bunkowski

 

loadingŁaduję odtwarzacz...

Resztę dnia spędziłem na przeróżnych panelach. Dotarłem m.in na "Działalność Grupy Wydawniczej Alpaka" czy "Nieokiełznane sposoby straszenia w filmach grozy z Azji". Wpadłem też do knajpy konwentowej, gdzie zapytałem uczestników wydarzenia o ich wrażenia.

loadingŁaduję odtwarzacz...

 

Niedziela, 25 kwietnia

Niedziela była wielokulturowym dniem na Foconie. Do pisarzy i twórców gier wideo dołączyli twórcy komiksów, muzycy i osoby związane z konkursem cosplay

Program, dzień drugi / fot. Piotr Bunkowski

 

Moją uwagę przykuło spotkanie autorskie z Michaliną Daszutą. Fani "Exitus Letalis" na pewno kojarzą ją jako Katt Lett. Jest ona autorką komiksów inspirowanych japońską mangą. 

 

 Jej przygoda z rysowaniem komiksów zaczęła się od zwyczajnego “bazgrania historyjek” w szkolnych zeszytach. Następnie tworzyła webkomiksy, żeby w 2014 roku rozpocząć trzyletnią współpracę z wydawnictwem Kotori. Nakładem tego wydawnictwa ukazała się 5-tomowa seria “Exitus Letalis” uzupełniona o dodatkowy tom we wrześniu 2020 roku. Od czasu opublikowania pierwszego komiksu co roku pojawiały się kolejne jak Artificial People, czy Pentagram Alchemist.

Pracę rysownika KattLett łączyła z nauką, studiując w tym czasie game design, uzyskując w 2019 roku dyplom licencjata Dolnośląskiej Szkoły Wyższej na kierunku “Media kreatywne”.

~ źródło: focon.pl

 

Chwilę po jej spotkaniu autorskim, Katt Lett prowadziła też warsztaty rysunkowe. Dawało mi to mało czasu na rozmowę, ale z pomocą organizatorów udało się zorganizować szybki wywiad. Rozmawialiśmy m.in o tym jak wygląda proces tworzenia komiksu w stylu japońskiej mangi, jaka jest różnica pomiędzy pracą nad webkomiksem, a faktyczną pracą z wydawnictwem oraz kulisach prac nad "Exitus Letalis". 

Rozmowa z Michaliną Daszutą oraz warsztaty / fot. Piotr Bunkowski

loadingŁaduję odtwarzacz...

Najbardziej interesującą częścią ostatniego dnia Foconu był finał konkursu cosplay, który miał miejsce w sali warsztatowej. W składzie jury znaleźli się:

fot. Fantasy Online Convention - Focon

 

Konkurs dzielił się na trzy kategorie:

  • Fotografia cosplayowa
  • Najlepszy cosplay
  • Cosplay na kwarantannie

Pojawiła się także nagroda specjalna od Cosplay Craft. Oto zwycięzcy:

fot. Fantasy Online Convention - Focon

 

Po ogłoszeniu zwycięzców Shappi i Kanto pozostali przez pewien czas w sali warsztatowej. Muszę przyznać, że mimo iż jestem zielony w tematach cosplayowych to ich sceniczny banter skutecznie trzymał mnie przy monitorze. Chwilę wcześniej udało mi się zamienić kilka słów z Kairi in Cosplayland, która także była jedną z jurorek. Rozmawialiśmy m.in o tym jak zacząć na scenie cosplayowej, który ze swoich strojów wspomina najlepiej oraz jak doszło do tego, że trafiła ze swoimi cosplayami na scenę międzynarodową.

Rozmowa z Kairi / fot. Piotr Bunkowski

 

loadingŁaduję odtwarzacz...

Ostatni dzień Foconu zakończył się na dość muzyczno-planszówkową notę z Krzyśkiem Sokołowskim z Nocnego Kochanka. 

fot. Fantasy Online Convention - Focon / Facebook

 

Podsumowanie

27 kwietnia o godzinie 20:00, organizatorzy podsumowali cały Focon 1.0. Tak jak już wspomniałem, na evencie były trzy sale. W trakcie całego konwentu odbyło się w nich 89 punktów programu, z czego 17 było w języku angielskim. Pojawiły się spotkania, panele, prelekcje oraz warsztaty o tematyce literackiej, gier komputerowych i planszowych, RPG, muzycznej, filmowej oraz teatralnej. 

Na Foconie pojawiło się 84 gości z całego świata. 60 mówiło w naszym języku, a 20 było anglojęzycznych. Pojawili się goście z Niemiec, Anglii, Włoch, Belgii, USA, Kanady, Japonii, Chin i Szanghaju (organizatorzy wiedzą, że Szanghaj leży w Chinach, ale gościowi bardzo zależało na podkreśleniu tej lokalizacji).

Do konkursu cosplay zgłosiło się w sumie 91 osób:

  • 42 do kategorii ogólnej.
  • 19 do kategorii cosplay na kwarantannie.
  • 30 do fotografii cosplayowej.

Najważniejszą statystyką była jednak ilość Focarian, czyli uczestników konwentu. W sumie organizatorzy naliczyli 2473 osoby, co jest dużym sukcesem pierwszej edycji tego wydarzenia. W rzeczy samej, dzięki tym statystykom, możemy być pewni, że Focon 2.0 będzie miał swoją edycję jeszcze w tym roku. Warto dodać, że jeśli chcecie dołożyć swoją cegiełkę do drugiej edycji Foconu, macie możliwość zakupienia biletu kolekcjonerskiego TUTAJ. Dzięki niemu dostaniecie m.in dostęp do wszystkich nagrań z wydarzenia. Ja osobiście czekam na swoją Fokę Foconową 1.0!

Piotr Bunkowski

Komentarze (0)

Dodanie komentarza oznacza akceptację regulaminu. Treści wulgarne, obraźliwe, naruszające regulamin będą usuwane.

Wysyłając komentarz akceptujesz regulamin serwisu www.radiotczew.pl. Telkab Sp. z o.o. z siedzibą w Tczewie, ul. Jagiellońska 55 jest administratorem twoich danych osobowych dla celów związanych z korzystaniem z serwisu. Zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania.

Pozostałe