Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
wtorek, 16 kwietnia 2024 08:59
Reklama Przekaż 1,5 % podatku dla Ewy Misztal

Nowe Mevo znowu z problemami. Nextbike po raz kolejny się odwołuje

Nextbike Polska SA w restrukturyzacji odwołał się do Krajowej Izby Odwoławczej w sprawie postępowania na nowe Mevo. Tym razem Nextbike żąda przesunięcia terminu składania ofert o pół roku, bo jak sam przyznaje, tyle czasu zajmie spółce złożenie roweru i zakupienie baterii. Inni wykonawcy potwierdzają gotowość na złożenie oferty w wyznaczonym przez OMGGS terminie, czyli do 8 czerwca.
Nowe Mevo znowu z problemami. Nextbike po raz kolejny się odwołuje

Autor: fot. FB / Mevo - Rower Metropolitalny

11 maja Obszar Metropolitalny Gdańsk-Gdynia-Sopot ponownie wysłał do wykonawców biorących udział w dialogu konkurencyjnym zaproszenie do składania ofert. Na wniosek wykonawców termin został wydłużony z 25 maja do 8 czerwca. Jednak 21 maja Nextbike Polska SA w restrukturyzacji ponownie odwołał się do KIO, domagając się m.in. przesunięcia terminu składania ofert o pół roku (do 21 listopada). Nowy termin składania ofert zostanie wyznaczony po wyroku Krajowej Izby Odwoławczej. Na razie nie ma informacji o tym, na kiedy KIO wyznaczy termin rozprawy.

Przypomnijmy, że w kwietniu 2020 r. został ogłoszony dialog konkurencyjny, dot.yczący nowego Mevo, do którego zgłosiły się trzy firmy. Do dalszego udziału zostały dopuszczone dwie: konsorcjum BikeU i Freebike oraz firma Marfina (Movienta) z podwykonawcą Geovelo. Decyzją komisji przetargowej spółka Nextbike Polska SA została wykluczona z dalszych rozmów. OMGGS uznał ją za „nierzetelnego wykonawcę”, w związku z niezrealizowaniem wcześniejszej umowy na Mevo. Spółka Nextbike Polska nie zgodziła się z tą decyzją i odwołała do Krajowej Izby Odwoławczej, która zdecydowała o unieważnieniu wykluczenia.  Sąd uznał, że firmy Nextbike Polska nie można winić za działania firmy NB Tricity (która była formalną stroną umowy), mimo że firma ta należała do niej w 100%, jako "spółka córka". Decyzją KIO, Nextbike Polska S.A. została włączona do rozmów w dialogu konkurencyjnym na takich samych zasadach jak pozostali uczestnicy.

Pod koniec stycznia zakończył się dialog konkurencyjny i 26 stycznia OMGGS przesłał do zainteresowanych firm, zaproszenie do złożenia ostatecznych ofert. Nextbike Polska jednak ponownie odwołał się do KIO. Wyrok nakazał wówczas unieważnienie zaproszenia do składania ofert i zmianę niektórych zapisów OPZ.

 

W związku z tym, że zależy nam, żeby mieszkańcy otrzymali jak najszybciej i jak najlepszy produkt, a także ze względu na spore koszty sądowe, podjęliśmy decyzję o nieodwoływaniu się od wyroku, a wszystkie ważne dla mieszkańców aspekty dot. funkcjonalności rowerów, jak zapisy dot. estetyki rowerów, wygody jazdy, stabilności i ergonomii, czy siły wspomagania w rowerach elektrycznych, zostały zawarte w warunkach zamówienia.

~ Dagmara Kleczewska, kierownik projektu Mevo

 

Ponowne zaproszenie do składania ofert zostało przesłane 11 maja, a termin składania ofert na prośbę wykonawców został przesunięty z 25 maja na 8 czerwca.

 

21 maja Nextbike Polska SA w restrukturyzacji ponownie odwołał się do KIO, domagając się m.in. przesunięcia terminu składania ofert o pół roku.  Spółka przyznaje, że nie jest gotowa na złożenie oferty, a co najważniejsze na spełnienie oczekiwań mieszkańców, którzy od dawna czekają na powrót Mevo. Mimo że pozostali wykonawcy potwierdzają gotowość złożenia oferty w wyznaczonym przez nas terminie, to Nextbike gra na czas i nie dopuszcza innych firm do reaktywacji Mevo. Nowy termin składania ofert zostanie wyznaczony po wyroku KIO. Obecnie czekamy na wyznaczenie przez KIO terminu rozprawy, co trwa zwyczajowo ok. miesiąca.

~ Dagmara Kleczewska, kierownik projektu Mevo

 

Po rozwiązaniu umowy z poprzednim operatorem Mevo, na kontach użytkowników pozostały niezwrócone środki z abonamentów. Zarówno przedstawiciele NB Tricity, jak i Nextbike Polska, zapewniali, że niewykorzystane środki zostaną zwrócone użytkownikom. W wielu przypadkach tak się jednak nie stało. OMGGS kilkakrotnie wzywał operatora do zwrotu nadpłaconych środków. Spółka NB Tricity ma zobowiązania również wobec OMGGS - po wypowiedzeniu umowy, łączna wysokość kar wynosiła 8 054 581, 20 zł, czyli 20% wartości umowy. Jak dotąd tylko połowa tej kwoty, pochodząca z gwarancji bankowej, trafiła na konto OMGGS.


Nowe Mevo ma być systemem mieszanym, złożonym z 4099 rowerów (w tym 1000 tradycyjnych), 717 stacji rowerowych, abonament miesięczny ma wynieść 29,99 zł, w każdej z 16 gmin będą punkty ładowania baterii, będzie też możliwość wypożyczenia roweru z rozładowaną baterią. Umowa z nowym operatorem ma być podpisana na 6 lat. System swoim zasięgiem obejmie 16 gmin - dotychczasowe 14 (Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo), a także dodatkowo Kolbudy i Kosakowo.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama