Pytano osoby znajdujące się w okolicach ul. Dąbrowskiego, Mickiewicza, Krótkiej, Pl. Hallera i przyległych uliczek.
74% badanych deklaruje, że najczęściej na Stare Miasto dociera bez samochodu.
Mieszkańcy dojeżdżają na Stare Miasto w 36,6% przypadków na zakupy, 16,6% rekreacja/odwiedziny, 14% praca, 10,9% usługi, 6% dom, 5,7% szkoła, 3,6% gastronomia, 1,8% leczenie, a 4,7% przyjeżdża w innych celach.
KIEDY WYDAJEMY WIĘCEJ PIENIĘDZY, PRZYBYWAJĄC NA STARE MIASTO?
52,3% wydających do 100 zł to piesi, rowerzyści i korzystający z komunikacji publicznej. Będąc samochodem tylko 36,4% wydaje do 100 zł. Niezależnie od tego, jak dotrzemy na Stare Miasto, to 8% z nas zostawia tam kwotę od 100 do 200 zł. Dopiero przy kwocie od 200 do 500 zł następuje zmiana - 7,3% to podróżujący autem, a 2,6% w inny sposób. W przypadku kwoty powyżej 500 zł, 2,1% to podróżujący autem. Dodatkowo aż 45,8% podróżujący autem na Stare Miasto nie zostawia tam ani złotówki. W przypadku drugiej grupy jest to 37%.
PARKOWANIE NA STARYM MIEŚCIE
Płatne parkowanie zwiększa rotację pojazdów, a co za tym idzie, częściej można znaleźć więcej miejsc do parkowania. Czy dodatkowym efektem płatnego parkowania będzie całkowita rezygnacja części mieszkańców z dojazdów autem na Stare Miasto? Wychodzi na to, że tak. 30% kobiet deklaruje rezygnację z dojazdów autem na rzecz chodzenia pieszo, autobusem i rowerem. W przypadku mężczyzn jest to 16,7% i również głównie na rzecz podróży pieszych.
W badaniu zadano pytanie: "W przypadku zamknięcia części ulic dla ruchu samochodowego i udostępnienia pieszym i rowerzystom, jaką max. odległość jest Pan/i w stanie pokonać od parkingu do sklepu/restauracji/punktu usługowego na Starym Mieście?". 30% deklaruje odległość do 5 min, jaką może pokonać pieszo i tyle samo procent badanych twierdzi, że jest w stanie przejść większy odcinek.
Na przykład, pieszy odcinek na Starym Mieście to odległość między parkingiem za Urzędem Miejskim w Tczewie lub przyszłym parkingiem na ul. Ks. Ściegiennego, a Pl. Hallera.
Pokazuje to, że pomimo tego, że staramy się zaparkować samochód możliwie jak najbliżej celu, to w przypadku większej refleksji na temat tego czy jesteśmy wstanie zaparkować dalej i trochę się przejść, to okazuje się że w zdecydowanej większości mamy taką gotowość.
- www.rower.tczew.pl
Zapytano również o maksymalną akceptowalną dla danej osoby kwotę za płatne parkowanie, za 1 godz. 75% badanych odpowiedziało, że to max. 1 zł (tyle ma wynosić 1 godz. parkowania dla mieszkańca). 50% wskazało nawet max. 2 zł, a 22% max. 3 zł. 25% wskazało, że żadna kwota nie jest dla niego akceptowalna.
JAK JEST, BIORĄC POD UWAGĘ WSZYSTKIE ASPEKTY?
Podróże piesze, autobusem i rowerem na Stare Miasto to 74%. Grupa ta częściej dokonuje zakupów i sumarycznie wydaje więcej pieniędzy w lokalnych sklepach. W przypadku rezygnacji z dojazdu samochodem, mieszkańcy dotrą tam w inny sposób (pieszo, autobusem i rowerem).
Z doświadczenia innych miast wiemy, że im lepsza przestrzeń publiczna, im więcej zieleni, ławek i szerszy chodnik tym więcej pieszych chce ją odwiedzać. Wprowadzenia płatnego parkowania, czy polepszania i poszerzania przestrzeni dla pieszych (ponad połowa podróżujących na Stare Miasto) nie wpłynie negatywnie na zarobki tamtejszych firm, a wręcz przeciwnie.
- www.rower.tczew.pl
Napisz komentarz
Komentarze