Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
czwartek, 28 marca 2024 12:15
Reklama
Reklama

MIŁO! w mieście. Kolejna edycja kampanii skierowanej do najmłodszych i ich rodziców

Ruszyła II edycja kampanii edukacyjnej w tczewskich przedszkolach i szkołach podstawowych zachęcająca rodziców i dzieci do wyboru aktywnych form docierania do placówek edukacyjnych. Kampania edukacyjna ma zmniejszyć odsetek dzieci dowożonych samochodem do przedszkoli i szkół.
MIŁO! w mieście. Kolejna edycja kampanii skierowanej do najmłodszych i ich rodziców

Autor: fot. Urząd Miejski w Tczewie (rower.tczew.pl)

 

Program edukacyjny polega na prowadzeniu zajęć w każdym przedszkolu i szkole na podstawie opracowanych scenariuszy oraz nagradzaniu naklejkami dzieci w okresie od marca do czerwca, za docieranie do i z przedszkoli oraz szkół (klasy 0-3) rowerem, hulajnogą, pieszo oraz autobusem. Jest to pierwsza kampania, która będzie zachęcała do poruszania się pieszo i autobusem.

Przedszkolaki oraz uczniowie i uczennice klas 0-3 uczestniczą w zajęciach budujących pozytywne skojarzenia z ruchem pieszym, rowerowym, a także z komunikacją publiczną. Dzieci uczą się jak bezpiecznie poruszać się po mieście oraz ćwiczą uważność podczas spacerów i dojazdów na hulajnodze i rowerze.

Dzieci otrzymały dedykowane kampanii zeszyty ćwiczeń. Są one podzielone na działy odpowiadające poszczególnym miesiącom kampanii. Zeszyt ćwiczeń ze scenariuszami jest prowadzony w ramach realizowanej podstawy programowej, a nie w formie zajęć dodatkowych. Program edukacyjny ma wspomóc nauczyciela w realizacji podstawy programowej, kładąc dodatkowy nacisk na mobilność aktywną, która występuje obecnie w małym zakresie.

O kampanii MIŁO! w mieście w rozmowie z Barbarą Jackiewicz opowiedział specjalista ds. polityki rowerowej Urzędu Miejskiego w Tczewie, Grzegorz Pawlikowski:

 

Kliknij aby odtworzyć
Wykryliśmy, że korzystasz z programu blokującego reklamy w przeglądarce (AdBlock lub inny). Dzięki reklamom oglądasz nasz serwis za darmo. Prosimy, wyłącz ten program i odśwież stronę.

 

Co to jest mobilność aktywna?

 

Jak wyjaśnia Grzegorz Pawlikowski, jest to taki sposób poruszania się w miastach, który wykorzystuje ekologiczne, zdrowe i aktywne formy tj. spacery, poruszanie się na rowerze, na rolkach, hulajnogach, a także zbiorowy transport publiczny. W miastach 60 procent podróży odbywa się na dystansie do 7 km. W związku z tym od 20 do 40 procent takich tras może być pokonywana pieszo, do 40 procent – rowerem, a 5 procent rowerem ze wspomaganiem napędem elektrycznym. Na dystansach do 50 km, a więc w podróżach skali regionalnej, preferowane są autobusy i kolej. Dopiero na dalszych trasach można zakładać, że zachodzi potrzeba korzystania z samochodu.

Struktura codziennych dojazdów uczniów i uczennic do szkół podstawowych w Tczewie (wg. badania z 2019 roku):

44,0% – pieszo

23,6% – samochodem

11,6% – autobusem

3,4% – hulajnogą

3,0% – rowerem

 

Jakie korzyści odnoszą dzieci docierające do szkół i przedszkoli w sposób zrównoważony?

 

Spacery dają możliwość spędzenia czasu z opiekunem, a także dostrzeżenia szczegółów niewidocznych zza szyby samochodu (zjawisk przyrodniczych, elementów architektury itp.).

Jak podkreślają specjaliści, dzieci potrzebują codziennej dawki czasu aktywnie spędzonego na dworze – codzienne spacery/dojazdy rowerem czy hulajnogą mogą im to zapewnić i pozytywnie wpłynąć na zdrowie i sprawność fizyczną. Podczas spacerów i dojazdów na rowerach i hulajnogach dzieci poznają swoje miasta uczą się orientacji w przestrzeni, co pomaga w nabieraniu samodzielności w codziennych czynnościach.

Rezygnując z dojazdów samochodem do szkoły i przedszkola, sprawiamy, że okolice placówek oświatowych są bezpieczniejsze i bardziej przyjazne dla dzieci, bo nie są zastawione parkującymi czy wykonującymi różne manewry autami. Wpłynie to też na lepszą jakość powietrza wokół szkół i przedszkoli.

 

Kampania to niesamowita okazja, by wzbogacić treści edukacyjne dotyczące mobilności o naszą tczewską specyfikę, a także o praktyczne aspekty poruszania się w mieście. To także sposobność, by poruszać z dziećmi tematy związane z ekologią, stylem życia i konsekwencjami naszych codziennych nawyków transportowych.

– Grzegorz Pawlikowski, specjalista ds. polityki rowerowej Urzędu Miejskiego w Tczewie

 

W kampanii biorą udział:

Szkoła Podstawowa nr 1

Szkoła Podstawowa nr 4

Szkoła Podstawowa nr 7

Szkoła Podstawowa nr 10

Szkoła Podstawowa nr 11

Szkoła Podstawowa nr 12

Fontanna Marzeń Prywatna Szkoła Podstawowa

Przedszkole Niepubliczne “Akademia Krasnoludków”

Przedszkole Niepubliczne i Żłobek “Bajkowe”

Przedszkole Niepubliczne “Chatka Puchatka”

Przedszkole Niepubliczne “Pan Słonik 1”

Przedszkole Niepubliczne “Pan Słonik 2”

Przedszkole Niepubliczne “Niebieskie Migdały”

Przedszkole Niepubliczne “Słoneczko”

Przedszkole Niepubliczne “Fantazja”

Przedszkole Niepubliczne “Twoja Niania”

Przedszkole Niepubliczne “Czwóreczka”

Przedszkole Niepubliczne “Małe Jagódki”

 

Kampania jest realizowana przez Urząd Miejski w Tczewie we współpracy z Spółdzielnią Socjalną „Heca” – Tczewscy Kurierzy Rowerowi.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Reklama