Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
niedziela, 19 maja 2024 22:28
Reklama

Petycja w sprawie pieszej kładki na moście kolejowym [ROZMOWA]

Ponad tysiąc trzysta osób podpisało się pod petycją mieszkańców Lisewa Malborskiego o legalne udostępnienie pieszym kładki technicznej na moście kolejowym na Wiśle.
Petycja w sprawie pieszej kładki na moście kolejowym [ROZMOWA]

Autor: Michał Romański

 

Apel skierowany jest do Ministerstwa Infrastruktury i spółki PKP Polskie Linie Kolejowe, czyli zarządcy mostu kolejowego

 

Od wielu lat zarówno Ministerstwo Infrastruktury jak i spółka PKP PLK informują, że most kolejowy w Tczewie jest elementem infrastruktury krytycznej, dlatego niemożliwe jest przystosowanie kładki technicznej do ruchu pieszych. Przeszkodą miałaby być też wysokość balustrady od strony rzeki czy brak odpowiedniej nawierzchni. Autor petycji wskazuje na most kolejowy np. w Krakowie, Elblągu, czy w czeskiej Pradze, gdzie obok torowisk bez problemów funkcjonują ciągi pieszo-rowerowe.

Nasze studio odwiedził społecznik, pomysłodawca petycji Michał Romański. Zapraszamy do wysłuchania rozmowy:

 

 

Petycję popierają nie tylko mieszkańcy Lisewa, Tczewa oraz okolicznych miejscowości. Prawdopodobnie po nowym roku trafi ona do nowego ministra infrastruktury.

 

Treść petycji

 

W związku z wykluczeniem komunikacyjnym spowodowanym zamknięciem mostu drogowego na rzece Wiśle między miejscowościami Lisewo Malborskie oraz Tczew, wnioskuję do Ministerstwa Infrastruktury o:

  • niezwłoczne udostępnienie pomostów technicznych na moście kolejowym w Tczewie,
  • wykonanie odpowiedniej dokumentacji oraz przygotowanie projektu odseparowania pomostów od czynnej linii kolejowej dla zagwarantowania bezpieczeństwa pieszych, oraz ruchu kolejowego,
  • wykonania inwestycji w postaci adaptacji istniejących pomostów technicznych oraz odseparowania ich od linii kolejowej,
  • udostępnienie tak zaadaptowanych chodników technicznych celem poprawy komunikacji pomiędzy miejscowościami Tczew i Lisewo Malborskie oraz udostępnienie traktu komunikacyjnego jako atrakcyjnej trasy widokowej z widokiem na zabytkowy i od 12 lat nieczynny sąsiadujący z mostem kolejowym most drogowy.
     

Poniżej kilka faktów dotyczących mostów:

W odpowiedzi na interpelację poselską nr 39497 Ministerstwo Infrastruktury nie przytoczyło żadnych przeciwwskazań prawnych, które uniemożliwiałyby udostępnienie kładki na moście kolejowym celem zapewnienia komunikacji pieszej.

Ponownie, w odpowiedzi na zapytanie poselskie nr 6403 również żaden przepis nie został przytoczony.

Świadczy to jednoznacznie o tym, że takich przeciwwskazań prawnych nie ma. Nie ma też przeciwwskazań technicznych, bowiem most kolejowy posiada po obu stronach, wystarczająco oddalone od torowiska pomosty z barierkami zewnętrznymi, które po odgrodzeniu od czynnej linie kolejowej i zabezpieczeniu wejścia na most z obu stron, mogłyby z powodzeniem pełnić funkcję kładek pieszych. Takie rozwiązanie z pewnością w minimalnym choćby stopniu zrekompensowałoby trudności komunikacyjne wynikające z błędnej decyzji o zamknięciu mostu drogowego, który jest nieczynny dla ruchu od 12 lat. Dodatkowo należy nadmienić, że remont mostu drogowego od kilku lat stoi pod znakiem zapytania z powodu braku finansowania oraz problemów natury prawnej, gdzie wyraźnie rysuje się konflikt na linii administrator mostu - rząd RP. W efekcie cierpi lokalna społeczność, niszczeje zabytkowy most.

W mojej ocenie adaptacja i udostępnienie kładki w ciągu mostu kolejowego, to jedyny sposób, na poprawę sytuacji komunikacyjnej dla okolicznych mieszkańców. Nie powinien to być jednocześnie projekt kosztowny i rozwlekły czasowo, co jest szczególnie istotne w kontekście niejasnej sytuacji mostu drogowego.

Co ważne, w Polsce istnieją przykłady mostów kolejowych, które są udostępnione również dla ruchu pieszych. Przykłady tych obiektów (m.in. most kolejowy w Krakowie, plany udostępnieni kładki na moście kolejowym w Toruniu) poddają w wątpliwość argumentację Ministerstwa Infrastruktury by kładki na moście w Tczewie dla ruchu pieszych nie udostępniać.

Jednocześnie chciałbym przypomnieć, że most kolejowy już co najmniej dwukrotnie w swojej historii, pełnił funkcję również przeprawy pieszej (będąc jednocześnie czynnym mostem kolejowym), a było to w czasie okupacji oraz po IIWŚ. Ostatni raz pełnił taką funkcję całkiem niedawno, bo do momentu przesunięcia przęseł ESTB z mostu kolejowego na most drogowy, czyli do lat 70-tych XX wieku. Istniała wówczas kładka, którą przechodziło się na most kolejowy by dalej dojść nim do Tczewa.

Niniejszą petycję złożę na ręce Ministra Infrastruktury oraz Premiera RP.

- treść petycji

 

Petycja dostępna jest TUTAJ.

 

fot, Aleksandra Kęprowska

Podziel się
Oceń

Napisz komentarz
Komentarze
Tom 03.01.2024 16:12
Powodzenia Benny, trzymam kciuki za 'twoj' most.

. 27.11.2023 20:15
.

. 27.11.2023 20:14
.

Reklama