Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
czwartek, 18 grudnia 2025 07:34
Reklama

Pieczątki do zadań specjalnych

Powszechnie znane stemple spotkać można w wielu miejscach. Od razu przychodzą na myśl prywatne firmy, organy władzy czy poczta. Niektóre zawody poza standardowymi pieczątkami wykorzystują również pieczątki specjalne. Co to oznacza?
  • 27.04.2020 10:00
  • Autor: Grupa Tipmedia
Pieczątki do zadań specjalnych

Multum instytucji wykorzystuje pieczęcie tytułowe, na których jest nazwa przedsiębiorstwa, logo i dane teleadresowe. Nie może zabraknąć również pieczątek imiennych wraz ze stanowiskiem oraz różnego rodzaju datowników. W biurach znaleźć można takie stemple, które potwierdzają wpłynięcie dokumentów czy informują, że kopia została wykonana z oryginału. Instytucje państwowe czy choćby samorządy mają charakterystyczne okrągłe pieczęcie z centralnie umiejscowionym orłem w koronie. Wydaje je tylko Mennica Polska i nie każdy może je nabyć. Istnieją również zawody, które zobligowane są do posiadania specjalnych pieczęci. To lekarze i osoby z konkretnymi uprawnieniami np. budowlanymi czy rzeczoznawcy majątkowi.

Szerokie zastosowanie pieczęci

Pieczątki to bardzo przydatne narzędzia w codziennej pracy. Wiele zawodów nie mogłoby się bez nich obejść. Nawet jeśli, to czas poświęcony na opisywanie dokumentów byłby nieproporcjonalnie duży w stosunku do korzyści. Dlatego często spotykamy pieczątki firmowe, imienne lub takie potwierdzające status otrzymanych dokumentów. Dzięki nim praca jest zdecydowanie bardziej efektywna.

Biura księgowe otrzymują codziennie setki, a nawet tysiące dokumentów. Gdyby oznaczać tylko datę wpływu i potwierdzać ich wpłynięcie ręcznie, to do takiej pracy musiałoby być zatrudnionych kilka osób. W dodatku wykonywałyby tylko tę czynność. Tego typu sytuacje zostały rozwiązane poprzez zastosowanie stempli. Nawet przy mnogości dokumentacji, wiele czynności się powtarza. Dlatego m.in. na potrzeby księgowe stworzono pieczęci „sprawdzono pod względem formalnym”, „sprawdzono pod względem merytorycznym” i wiele więcej, które usprawniają pracę.

Wraz z rozwojem technologii stemple zyskują na jakości, a także można je wykorzystać do niecodziennych zadań. Rozdzielczość 600dpi to średnia wartość, którą obecnie uzyskujemy. Pozwala ona na nanoszenie niewielkich elementów lub zaawansowanej grafiki. Tworzy się także pieczęcie, które mają charakter ozdobny z przeznaczeniem na oznaczanie kopert lub listów, a także tzw. ex libris. Ten symbol umieszcza się w książkach. Mogą zawierać ciekawe logo z naszym imieniem i nazwiskiem. W sytuacjach, gdy lektury krążą wśród znajomych, będzie wiadomo, do kogo powinny ostatecznie wrócić.

Stemple dla specjalistów

Mając uprawnienia lekarskie, budowlane czy będąc rzeczoznawcą majątkowym, musimy posiadać pieczątki do oznaczania i autoryzowania dokumentów. Dla przykładu wzór pieczątki lekarskiej powinien zawierać takie dane jak imię i nazwisko, numer pozwolenia wykonywania zawodu oraz tytuł naukowy lub zawodowy. Opcjonalnie dodaje się specjalizację. Na tej podstawie można zidentyfikować lekarza, który wystawił dany dokument, a po numerze sprawdzić, czy faktycznie posiada on stosowne uprawnienia.

W przypadku pozwoleń budowlanych czy rzeczoznawców sytuacja wygląda podobnie. Poza danymi personalnymi na pieczęci powinien znaleźć się numer potwierdzający nadanie konkretnych uprawnień. Również w tych zawodach stemple z tego rodzaju informacjami są obligatoryjne. Zakładając własną kancelarię lub gabinet, będziemy potrzebowali różnego rodzaju pieczątek. Te, które wymagane są przez prawo, muszą nam towarzyszyć, także, gdy jesteśmy przez kogoś zatrudnieni. Wzory pieczątek lekarskich, które przydadzą się każdemu specjaliście, znaleźć można na https://arekskuza.pl/otwieranie-gabinetu-lekarskiego-wymogi-formalnosci-pieczatki-wzory-pieczatek-lekarskich/.

Pieczątki znacząco ułatwiają i przyśpieszają pracę. Ręczne opisywanie dokumentach jest możliwe, ale to marnowanie czasu, który można przeznaczyć na ważniejsze czynności. Poza kwestiami ozdobnymi w dużej mierze służą do oznaczania i opisywania dokumentów. Istnieją specjalne pieczątki, którymi posługują się wybrane zawody np. lekarze. Są one obligatoryjne i muszą zawierać określone informacje. Pieczątki są praktyczne i małe gabarytowo, z powodzeniem zmieszczą się w kieszeni fartucha, aby zawsze być pod ręką.

--- Artykuł sponsorowany ---


Reklama