1. Nie jesteś ani mały, ani wielki? Kolej to złoty środek
Transport lotniczy jest błyskawiczny, ale kosztowny. Morski – tani, ale długi. Kolej plasuje się pomiędzy: czas dostawy rzędu 15–20 dni i cena znacznie niższa niż lotnicza sprawiają, że to rozwiązanie idealne dla firm średniej wielkości:
- importujących towarów za 20–80 tys. USD miesięcznie,
- operujących w sezonowych cyklach sprzedaży (np. elektronika, zabawki, odzież),
- działających w modelu B2B lub e-commerce, gdzie liczy się szybkie uzupełnianie stanów magazynowych.
Jeśli nie potrzebujesz ekspresowej dostawy z dnia na dzień, ale nie możesz też czekać 6 tygodni – kolej to rozwiązanie „szyte na miarę”.
2. Masz zdywersyfikowaną logistykę? Dodaj kolej jako trzeci filar
Coraz więcej firm nie wybiera jednego środka transportu, lecz komponuje własny mix. Przykład:
- nowe produkty lub próbki – przylot samolotem,
- główne dostawy – kolej,
- nadwyżki lub zamówienia hurtowe – drogą morską.
Taka strategia:
- minimalizuje ryzyko opóźnień,
- daje elastyczność w zarządzaniu kapitałem i zapasami,
- chroni przed geopolitycznymi turbulencjami (np. zatory w Kanału Sueskim, zamknięte przestrzenie powietrzne).
3. Przewidujesz? Zyskujesz
Transport kolejowy to opcja dla tych, którzy umieją planować z wyprzedzeniem. Choć pociągi odjeżdżają regularnie z terminali w Xi’an, Chengdu czy Chongqing, miejsca na nie są rezerwowane z wyprzedzeniem – szczególnie w szczycie sezonu (wrzesień-listopad).
Kto przewiduje, ten nie przepłaca. Importerzy, którzy planują dostawy na kilka tygodni wprzód, korzystają z lepszych cen, pewniejszych terminów i niższego ryzyka nieprzewidzianych kosztów.
4. Jesteś proekologiczny? Kolej też
W dobie ESG, raportowania śladu węglowego i unijnych dyrektyw, sposób transportu zaczyna być nie tylko wyborem logistycznym, ale też wizerunkowym.
- Transport kolejowy generuje do 95% mniej emisji CO₂ na tonę/km niż samolot,
- Dla wielu klientów B2B (zwłaszcza z UE) coraz większe znaczenie ma to, jak towar dotarł do magazynu.
Dlatego firmy, które importują towary z Azji, mogą dzięki kolei nie tylko oszczędzić – ale też budować reputację odpowiedzialnej marki.
Sprawdź stronę: https://www.kolejchiny.pl
5. Kiedy lepiej nie wybierać kolei?
Transport kolejowy nie jest dla każdego. Warto rozważyć inne opcje, jeśli:
- Twój towar jest bardzo lekki, tani i mało pilny – transport morski będzie dużo tańszy.
- Potrzebujesz ekspresowej dostawy – np. części zamiennych lub komponentów w trybie awaryjnym.
- Importujesz z regionów oddalonych od chińskich terminali kolejowych – np. południowo-wschodnie Chiny (Guangdong, Fujian) są lepiej obsługiwane drogą morską.
Podsumowanie: Kolej to nie moda, to narzędzie strategiczne
Transport kolejowy z Chin do Polski nie jest rozwiązaniem uniwersalnym. Ale dla firm, które szukają szybszego niż morski, a tańszego niż lotniczy sposobu na sprowadzenie towarów, jest coraz bardziej opłacalnym i przewidywalnym narzędziem. W 2025 roku to już nie alternatywa – to pełnoprawny filar logistyki międzynarodowej.
Zamiast pytać „czy”, zacznij pytać „jak najlepiej wdrożyć kolej do mojego łańcucha dostaw


!["Chcę znów być tatą na 100%" - historia Piotra Wegiery i apel o pomoc [ROZMOWA] "Chcę znów być tatą na 100%" - historia Piotra Wegiery i apel o pomoc [ROZMOWA]](https://static2.radiotczew.pl/data/articles/sm-16x9-chce-znow-byc-tata-na-100-historia-piotra-wegiery-i-apel-o-pomoc-rozmowa-1762540882.png)
![Jak poruszamy się po Tczewie? Miasto pyta mieszkańców o komunikację publiczną [ANKIETA] Jak poruszamy się po Tczewie? Miasto pyta mieszkańców o komunikację publiczną [ANKIETA]](https://static2.radiotczew.pl/data/articles/sm-16x9-jak-poruszamy-sie-po-tczewie-miasto-pyta-mieszkancow-o-komunikacje-publiczna-1761729809.jpg)


