Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 5 grudnia 2025 06:24
Reklama

Tczewska Tereska. Projekt, który połączył dzieci, młodzież, rodziny i szkoły z Tczewa

Dobiegł końca wyjątkowy projekt „Tczewska Tereska Dzieciom. Integralność: moja przestrzeń na bycie sobą”, którego ideą było rozwijanie wartości integralności, autentyczności, poczucia własnej wartości i zgodności ze sobą wśród dzieci, młodzieży, rodziców i całych rodzin z miasta oraz gminy Tczew.
Tczewska Tereska. Projekt, który połączył dzieci, młodzież, rodziny i szkoły z Tczewa

Autor: Aleksandra Hotowy


Przez ostatnie miesiące uczestnicy brali udział w warsztatach, seminariach, konkursie plastycznym oraz wydarzeniach artystycznych, które wspólnie stworzyły przestrzeń do nauki, współpracy i budowania relacji opartych na szacunku. Projekt został przygotowany przez nieformalną grupę ZMIENNI ODMIENNI PRZYJACIELE: Alicję Alm, Alinę Gmyrek, Monikę Chrzanowską, przy wsparciu psycholożki Agnieszki Schönfeld. Partnerami były: Fun Day Tczew, CKiS, oraz Szkoła Podstawowa nr 4 w Tczewie.

 

Finał konkursu plastycznego: kreatywność i odwaga w wyrażaniu siebie

 

W Wielkim Finale konkursu „Integralność: moja przestrzeń na bycie sobą”, który odbył się w CKiS w Tczewie, wzięło udział 9 klas z 9 szkół z miasta oraz gminy Tczew.
Uczniowie wspólnie stworzyli prace, które pokazały ich rozumienie autentyczności, odwagi, wartości i własnej przestrzeni na bycie sobą.

Najważniejszym celem konkursu było nie rywalizowanie, lecz budowanie świadomości siebie i otwartości na różnorodność. Wszystkim uczestnikom i uczestniczkom organizatorzy złożyli ogromne gratulacje za kreatywność, pomysłowość i wrażliwość.

 

 

 

Nagrodą dla wszystkich klas był udział w spektaklu „Brzydkie Kaczątko”, przygotowanym przez uczniów SP4 pod kierownictwem Moniki Chrzanowskiej, według autorskiego scenariusza Adama Szafrańca.

 

To jest przedstawienie przygotowane przez klasę 3 C na podstawie baśni Christiana Andersena "Brzydkie kaczątko". W takiej współczesnej formie, aby zwrócić szczególną uwagę na to, co w tej chwili trawi młodych ludzi, aby byli czujni, empatyczni, aby po prostu otwierali serce na innych, nie oceniali. To jest przedstawienie terapeutyczne.

- Monika Chrzanowska, kierowniczka grupy teatralnej

 

Warsztaty, które poruszały ciało, emocje i umysł

 

Integralną częścią projektu były bezpłatne warsztaty dla różnych grup wiekowych – dzieci, młodzieży, rodzin i rodziców.

 

1. Warsztaty z Alicją Alm – „Integralność: moje miejsce w przestrzeni”

W sierpniu odbyły się zajęcia prowadzone przez nauczycielkę Alicję Alm, która towarzyszy uczestnikom w odkrywaniu, czym jest integralność w codziennych sytuacjach oraz jak odnaleźć swoje miejsce w relacji ze światem i innymi ludźmi.

 

Więc działamy, idziemy do przodu i jesteśmy bardzo z tego dumne, że takie ważne tematy są poruszane w różnych klasach, w rodzinnym gronie nawet.

- Alicja Alm, realizatorka projektu

 

Warsztaty pozwoliły dzieciom i młodzieży spojrzeć na siebie z nowej perspektywy: jako osoby, które mają prawo do własnego zdania, przestrzeni i uczuć.

 

Dzisiaj świętujemy już czwartą edycję Tczewskiej Tereski. Jak zawsze jest to inny temat, więc dzisiaj doszliśmy do integralności. Zaczęliśmy już wakacje, pracę nad projektem, ponieważ były warsztaty w bibliotece, dla dzieci, i dla dorosłych prowadzone przez psychologa  Agnieszkę Schönfeld. i były zajęcia ruchowe, więc dużo się działo. 

- Alicja Alm, realizatorka projektu

 

2. Warsztaty Metodą Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne

 

Prowadzone przez pedagog Alinę Gmyrek zajęcia łączyły zabawę z budowaniem świadomości ciała i relacji. Rodzice z dziećmi bawili się w zabawy „z” opiekuńcze, „przeciwko”  pełne energii oraz „razem” oparte na partnerstwie.Była to przestrzeń na bliskość, współpracę i spontaniczną radość.

 

Seminarium o przywództwie w rodzinie 

 

Zwieńczeniem projektu było seminarium z psycholożką Agnieszką Schönfeld, poświęcone przywództwu opartemu na filozofii Jaspera Juula.


Spotkanie pokazało, że prawdziwe przywództwo w rodzinie nie polega na kontroli, lecz na autentycznym dialogu, szacunku i partnerskiej obecności.

Rodzice dowiedzieli się m.in.:

  • jak słuchać dzieci, aby naprawdę je usłyszeć,
  • jak stawiać granice z miłością,
  • jak rozwiązywać konflikty tak, by budowały bliskość,
  • jak tworzyć dom, w którym każdy czuje się ważny i akceptowany.

Seminarium było także okazją do refleksji o własnych wartościach i rolach, które pełnimy w życiu rodzinnym.

 

Dlaczego integralność?

 

W centrum projektu znalazła się idea integralności, spójności między tym, kim jesteśmy, co myślimy, czujemy i robimy. To wartość, która wpływa na poczucie własnej wartości, zdrowe relacje i świadome funkcjonowanie w świecie.

Dzięki projektowi uczestnicy:

  • uczyli się rozpoznawać swoje wartości,
  • podejmować decyzje w zgodzie z sobą,
  • budować poczucie tożsamości i granic,
  • komunikować się w sposób pełen szacunku.

     

 

Wszystkie działania: artystyczne, edukacyjne i warsztatowe tworzyły spójną przestrzeń do rozwoju zarówno indywidualnego, jak i rodzinnego.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama