Strabag dokończy etap II A odbudowy mostu. Po latach sporów zapadł kluczowy wyrok
Po wielu miesiącach prawno-sądowych zawirowań wreszcie wiadomo, która firma zrealizuje etap II A odbudowy mostu nad Wisłą. Zadanie obejmujące dokończenie przyczółka, budowę filaru w nurcie rzeki oraz demontaż i przeniesienie na brzeg przęsła ESTB wykona firma Strabag. W czwartek, 27 listopada zapadł długo oczekiwany wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie, który ostatecznie zakończył przeciągającą się procedurę przetargową.
Strabag ma zrealizować prace w ciągu 10 miesięcy za niecałe 34 mln zł. To kontynuacja robót przerwanych sześć lat temu decyzją byłego pomorskiego konserwatora zabytków.
Spór o oferty i decyzja sądu
Przypomnijmy: starostwo ogłosiło przetarg pod koniec stycznia, a jego rozstrzygnięcie nastąpiło w czerwcu. Najtańszą ofertę złożyła firma Primost Południe (27 mln zł), jednak została ona odrzucona przez starostwo jako rażąco niska. Druga w kolejności propozycja Strabagu okazała się - w ocenie urzędników - najkorzystniejsza.
W sierpniu Primost Południe odwołał się do Krajowej Izby Odwoławczej, która nakazała ponowne przeanalizowanie ofert. Wydawało się, że to właśnie ta spółka podpisze umowę, jednak we wrześniu do sądu odwołał się Strabag. Czwartkowy wyrok przesądził, że to on wykona etap II A. Jak wynika z komunikatu prasowego starostwa, decyzja sądu wymaga szczegółowej analizy, ale otwiera drogę do podpisania umowy.
Co dalej z finansowaniem i kolejnymi etapami?
Starostwo dysponuje rządowymi środkami z Polskiego Ładu w wysokości blisko 62 mln zł. Do tego dochodzi 1 mln zł wkładu od miasta Tczewa oraz 1,5 mln zł od samorządu województwa pomorskiego. Ponieważ wybrana oferta opiewa na 34 mln zł, oznacza to wielomilionową nadwyżkę. Starosta Mirosław Augustyn zapowiada, że nie chce jej zwracać rządowi i woli przeznaczyć środki na kolejne etapy prac przy moście.
Samorząd powiatu deklaruje również gotowość do kontynuowania rozmów o przekazaniu dalszych etapów odbudowy inwestorowi zastępczemu, czyli Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. GDDKiA miałaby odpowiadać za realizację etapów II B, III i IV, już po zakończeniu etapu II A przez Strabag.
Wyrok sądu otwiera więc nowy rozdział w wieloletniej historii odbudowy mostu. Teraz kluczowe będzie sprawne podpisanie umowy i rozpoczęcie robót, które po latach impasu mogą wreszcie ruszyć z miejsca.



!["Chcę znów być tatą na 100%" - historia Piotra Wegiery i apel o pomoc [ROZMOWA] "Chcę znów być tatą na 100%" - historia Piotra Wegiery i apel o pomoc [ROZMOWA]](https://static2.radiotczew.pl/data/articles/sm-16x9-chce-znow-byc-tata-na-100-historia-piotra-wegiery-i-apel-o-pomoc-rozmowa-1762540882.png)
![Jak poruszamy się po Tczewie? Miasto pyta mieszkańców o komunikację publiczną [ANKIETA] Jak poruszamy się po Tczewie? Miasto pyta mieszkańców o komunikację publiczną [ANKIETA]](https://static2.radiotczew.pl/data/articles/sm-16x9-jak-poruszamy-sie-po-tczewie-miasto-pyta-mieszkancow-o-komunikacje-publiczna-1761729809.jpg)



Napisz komentarz
Komentarze