Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
piątek, 5 grudnia 2025 06:24
Reklama

Dwie firmy złożyły oferty na świadczenie usług komunikacji miejskiej w Tczewie

Dwie firmy – Gryf i Relobus – złożyły oferty w przetargu na tymczasową obsługę komunikacji miejskiej w Tczewie. Choć Gryf zaproponował niższą cenę, nie przesądza to jeszcze o wygranej. Pod uwagę brany będzie także wiek taboru i zgodność z wymaganiami technicznymi. Nowy przewoźnik ruszy 1 września.
Dwie firmy złożyły oferty na świadczenie usług komunikacji miejskiej w Tczewie

Autor: tczew.pl

 

Dwie firmy – Gryf i Relobus – złożyły oferty w przetargu na świadczenie usług komunikacji miejskiej w Tczewie od 1 września 2025 roku. Przetarg obejmuje okres od 7 do maksymalnie 10 miesięcy. Po jego zakończeniu miasto planuje ogłoszenie wieloletniego kontraktu.

 

Oferty mieszczą się w budżecie

 

Oferty zostały otwarte 30 czerwca o godzinie 9:10. Obie firmy są znane mieszkańcom – Gryf to obecny przewoźnik, natomiast Relobus to podmiot, który wcześniej działał w Tczewie pod nazwą Arriva Conex.

Gryf zaproponował realizację usług za kwotę 10,5 mln zł, natomiast oferta Relobusa opiewa na 11,5 mln zł. Obie oferty mieszczą się w środkach zabezpieczonych przez miasto w budżecie.

 

Istotny wiek, nie klimatyzacja

 

Poza ceną (która stanowi 60% oceny), istotne znaczenie ma wiek taboru. Obaj oferenci zaproponowali pojazdy młodsze niż te obecnie kursujące w Tczewie. Gryf zaproponował autobusy o średnim roku pierwszej rejestracji 2008, natomiast Relobus – 2015. Dla porównania, średni wiek autobusów Gryfa w aktualnie realizowanym kontrakcie to 2007 rok.

Urząd Miejski wyjaśnia, że w tym krótkim, przejściowym przetargu nie zdecydowano się na wprowadzenie obowiązkowego wymogu klimatyzacji. Firma Gryf zwróciła uwagę, że taki wymóg może być zbyt wygórowany w kontekście kilkumiesięcznego okresu obowiązywania umowy, szczególnie że większość tego okresu przypada na miesiące jesienno-zimowe. Miasto podkreśla jednak, że klimatyzacja będzie obowiązkowym standardem w nowym, wieloletnim kontrakcie.

 

Firma Gryf zwróciła nam uwagę, że część tych zapisów może być zbyt wygórowana jak na ten krótki w siedmio, dziesięciomiesięczny okres świadczenia usługi.
W tym też, jeżeli chodzi o wymóg posiadania klimatyzacji, co generalnie jest standardem u wielu operatorów i chcemy na pewno, żeby to był standard przy tym dłuższym kontrakcie, ale zgodziliśmy się, że na ten okres taki zimowo-jesienny, bo tego dotyczy głównie ten kontrakt, to ta klimatyzacja nie musi być, jeżeli to rzeczywiście jest coś, co mocno by podrożało tą ofertę.

- Grzegorz Pawlikowski, Biuro Mobilności i Transportu

 

Złożone oferty są obecnie analizowane pod kątem zgodności z opisem przedmiotu zamówienia. Wynik postępowania przetargowego powinien zostać ogłoszony w ciągu najbliższego tygodnia. Po ogłoszeniu wyniku przewidziany jest standardowy czas na ewentualne odwołania.

 

 

Dodatkowe kursy wakacyjne

 

Od drugiej połowy czerwca na linii nr 3 wprowadzono dodatkowe kursy z soboty na niedzielę, mające ułatwić powroty mieszkańcom wracającym z Trójmiasta późnym wieczorem. Autobusy odjeżdżają około godziny 23:30, tuż po północy oraz o 1:02 z Dworca PKP. Nowe kursy są umieszczone w sobotnim rozkładzie jazdy, aby były łatwiejsze do znalezienia przez pasażerów.

 

Przypomnę, że generalnie zmieniamy zawsze rozkład jazdy, tak jak zmienia się rozkład jazdy na kolei. Bardzo dużo osób w Trzewie pracuje, uczy się w Trójmieście, więc jakby w stosunku do innych miast jesteśmy mocno uzależnieni od tego, jak się zmieniają rozkład jazdy, więc zmieniał się 15 czerwca, w związku z tym my musieliśmy też zmienić i od razu zmieniliśmy na ten rozkład wakacyjny. W związku z tym, że więcej jest tych połączeń kolejowych na wakacjach, to jest taką nowością też. To chcieliśmy wyjść naprzeciw mieszkańcom i jakby ich potrzebom korzystania z usług kulturalnych, rozrywkowych w Trójmieście i uruchomiliśmy trzy takie dodatkowe połączenia. To jest linia numer 3 z soboty na niedzielę.

- Grzegorz Pawlikowski, Biuro Mobilności i Transportu

 

 

Wstępne dane wskazują, że pomysł cieszy się zainteresowaniem, w czasie wydarzenia Sobótki Tczewskie z jednego kursu skorzystało aż 70 osób. Dane z kolejnych tygodni pozwolą ocenić opłacalność utrzymania tych połączeń na stałe.

 

Przetarg wieloletni w przygotowaniu

 

Urząd Miejski przygotowuje się już do ogłoszenia przetargu na wieloletnią obsługę komunikacji miejskiej. Kontrakt ma obowiązywać przez 8–9 lat – tak, aby zakończył się w tym samym czasie co podobne umowy w Gdyni. To celowe działanie, które w przyszłości może ułatwić koordynację transportu publicznego w przypadku powstania metropolii.

Więcej o autorze / autorach:
Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Reklama