CPK opóźnia decyzję
Choć decyzja dotycząca wyboru przebiegu nowej linii kolejowej łączącej Trójmiasto z Centralnym Portem Komunikacyjnym miała zapaść do końca marca, dziś, u progu maja, nadal jej nie ma. Nowa trasa może przeciąć m.in. Tczew i gminę Tczew, co budzi ogromne emocje wśród mieszkańców i władz miasta. Alternatywą są cztery inne warianty poprowadzenia torów po wschodniej stronie Wisły, na Żuławach.
Obawy są poważne ponieważ wariant zachodni, który biegnie przez miasto, może oznaczać konieczność wyburzeń domów, wywłaszczeń oraz zahamowanie rozwoju Tczewa, zwłaszcza w kierunku południowym.
Przypomnijmy, że w listopadzie ubiegłego roku odbyło się spotkanie mieszkańców z przedstawicielami CPK. Od tego czasu nie podjęto jednak ostatecznych decyzji. W ostatnich tygodniach samorządy otrzymały pismo od CPK, w którym informowano o opóźnieniu wyboru tzw. wariantu inwestorskiego. Choć nieoficjalnie mówi się o czerwcu jako nowym terminie, Centralny Port Komunikacyjny nie wskazał oficjalnej daty.

Nowe osiedle pod znakiem zapytania
Dodatkowym problemem jest miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla terenów po dawnych sadach przy ulicy Bałdowskiej. Miasto planuje tam nowe osiedle mieszkaniowe w części północnej i strefę przemysłową w części południowej. Tymczasem jeden z wariantów CPK przewiduje budowę w tej lokalizacji rozgałęzionych torowisk oraz bazy utrzymaniowej dla pociągów.
Wariant nie jest jeszcze określony. Stanowisko władz miasta jest niezmienne. Jasno wyraziliśmy, co nas, że tak powiem, boli i będziemy się bacznie przyglądać, jaki wariant będzie, że tak powiem, preferowany, no i stosownie reagować.
- Andrzej Gockowski, zastępca prezydenta Tczewa do spraw gospodarczych
O komentarz w tej sprawie poprosiliśmy także Agnieszkę Stefańską-Krasowską, rzeczniczkę Centralnego Portu Komunikacyjnego. Jak tłumaczy, opóźnienie wynika ze skomplikowanych analiz i konieczności uwzględnienia opinii licznych samorządów oraz mieszkańców.
W trakcie spotkań konsultacyjno-informacyjnych, a także po ich zakończeniu zbieraliśmy ankiety w formie papierowej, które można było wypełnić na spotkaniach lub przesłać do nas pocztą i w formie elektronicznej, które można było złożyć za pośrednictwem strony internetowej cpk.pl. W sumie do zespołu projektowego trafiło ponad 4000 ankiet. Obecnie są analizowane zarówno pod kątem dotyczącym preferencji wariantów, jak i zawartych w nich dodatkowych informacji.
Wszystkie uwagi i postulaty dotyczące przy przebiegów linii kolejowej i lokalizacji infrastruktury towarzyszącej, takie jak między innymi układu drogowego, zostaną przeanalizowane przez zespół projektowy, który oceni możliwość i zasadność wprowadzenia poszczególnych rozwiązań. Część uwag, na przykład ta dotycząca rozwiązań drogowych, może być wprowadzona także na kolejnych etapach realizacji inwestycji, między innymi na etapie koncepcji programowo-przestrzennej lub projektu budowlanego.
- Agnieszka Stefańska-Krasowska, rzeczniczka Centralnego Portu Komunikacyjnego
Co dalej?
Na razie mieszkańcom Tczewa pozostaje czekać na ostateczną decyzję CPK, która zadecyduje o przyszłości miasta na kolejne dekady. Czy Tczew zostanie przecięty nową magistralą kolejową? Odpowiedź ma nadejść – być może – w ciągu najbliższych tygodni.



!["Chcę znów być tatą na 100%" - historia Piotra Wegiery i apel o pomoc [ROZMOWA] "Chcę znów być tatą na 100%" - historia Piotra Wegiery i apel o pomoc [ROZMOWA]](https://static2.radiotczew.pl/data/articles/sm-16x9-chce-znow-byc-tata-na-100-historia-piotra-wegiery-i-apel-o-pomoc-rozmowa-1762540882.png)
![Jak poruszamy się po Tczewie? Miasto pyta mieszkańców o komunikację publiczną [ANKIETA] Jak poruszamy się po Tczewie? Miasto pyta mieszkańców o komunikację publiczną [ANKIETA]](https://static2.radiotczew.pl/data/articles/sm-16x9-jak-poruszamy-sie-po-tczewie-miasto-pyta-mieszkancow-o-komunikacje-publiczna-1761729809.jpg)




Napisz komentarz
Komentarze